Efter flera veckors förberedelser så var det klart för bröllopet
som genomfördes lördagen den 30 mars. Dagarna före hade allt som hade med förplägnaden
att göra förberetts i minsta detalj och resning av tälten, uppbyggandet av
scenen, dragning av kablar för belysning och högtalare mm hade färdigställts
dagen innan. Utplacering av bord och stolar mm fixades tidigt på morgonen samma
dag.
Portal och ceremonitält |
Drygt 350 skriftliga inbjudningar hade delats ut i förväg men
det var svårt att få något grepp på hur många som kom då de första gästerna
anlände redan före klockan sju på morgonen. Sedan kom och gick folk hela dagen
till sent på kvällen. Uppskattningsvis var det nog mer än 400 gäster totalt.
En väntande brud |
Scenen var placerad på gatan utanför Yayas hus och den
upptog hela gatans bredd så trafiken fick dirigeras om under dagen. På gatan hade
också ett av förplägnadstälten och högtalarna placerats. De andra mattälten och
ceremonitältet var placerade på gårdsplanen.
Yayas äldsta syster hade fixat hår och makeup på Mort och en
del andra detaljer som hade med kläderna att göra så det var en mycket vacker
brud som inväntade brudgummens ankomst.
Brudgum med följe anländer dansande |
När gästerna anlände så lämnade de en gåva bestående av ett
kuvert innehållande pengar till två ”räknenissar” som noga bokförde gåvans
storlek och givarens namn. Detta för att vi skall kunna återgälda detta vid
senare tillfällen och nya bröllop. Syftet är att dessa gåvor skall täcka
kostnaderna för mat och dryck, samt avgifterna för olika tillstånd och
bevakning, hyror för tält, bord och stolar, scen, högtalaranläggning och gager
till de som uppträdde etc.
Ett av mattälten och scenen på gatan |
Alla som lämnat en gåva fick med sig en påse med mat, läsk,
öl och i vissa fall en liten flaska risbrännvin när de lämnade festen. Associationerna
gick till julgransplundringarna där hemma i mina unga år då man uthärdat ”björnen
sover”, ”hela havet stormar” och allt vad det var innan man fick den
efterlängtande påsen med godis. Jag fick också intrycket att påsens innehåll
hade en viss anknytning till gåvans storlek. Kontrollen var väl inte
hundraprocentig och det fanns de som lyckades fiffla till sig två påsar.
Från ceremonin |
Mort, uppklädd med håret uppsatt och en traditionell makeup,
väntade inomhus på brudgummens ankomst. Strax efter klockan 9.00 anlände en välklädd
och uppstylad brudgum med följe. De parkerade sina fordon en bit från Yayas hus
för att sedan röra sig i procession mot ett tält dit även Mort eskortterades av
sina släktingar.
Brudgummens följe dansade fram över vägen till musik från egen
orkester och brudens släktingar och vänner dansade dem till mötes.
Sång och dans på scenen |
Sedan följde en traditionell ceremoni där de två blev man
och hustru. Ceremonin leddes av äldre vis man som reciterade ur buddhistiska
skrifter på pali. Inför ceremonin hade man byggt upp ett altare och förutom en
buddhastaty fanns där blommor, ljus, rökelse och heligt vatten på altaret. Bröllopsparet fick markerat
tre punkter med puder i pannan, och med en lindad tråd band den vise mannen sedan
samman paret och till sist så hällde han heligt vatten över brudparets händer.
Hemgiften intar en central del i bröllopet |
De
tre märkena i pannan symboliserar just att paret är förenat i ett giftermål och
tråden som fästs mellan brud och brudgum symboliserar enighet och äktenskap.
I slutet av ceremonin uppvaktades brudparet av släkt, vänner och
övriga gäster genom att man rullade ihop två sedlar (av valfri valör) och sedan
knöt ett garn runt var och en av sedlarna och därefter knöt garnen runt
handleden på brud och brudgum och därmed önskade dem välgång och lycka i
framtiden.
Räknenissarna |
Därefter fortsatte det med uppträdanden på scenen och under
tiden tillkom nya gäster medan andra lämnade och frampå kvällstimmarna började
demonteringen av scenen, tälten och allt annat som skulle återställas eller
återlämnas.
Altaret |
I
Thailand betalar den blivande maken en hemgift (sinsod) till brudens familj för förlusten av deras dotter. Hemgiften varierar beroende på familjernas
sociala ställning och kan därför variera ganska kraftigt. I det här fallet var
sedelbunten ca 3-4 cm tjock. Förutom hemgiften överlämnade brudgummens
föräldrar två halsband i guld till bruden.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar