Resorna blir jobbigare för varje år. Inte blir det mycket
sova i sovkupén på den smalspåriga järnvägen mellan Surin och Bangkok då man
känner varje rälsskarv. Det påminner lite om tjälskotten hemma på våren. Då man äntligen
lyckats somna väcks man av konduktören som meddelar att vi nått Don Muang och
då är det allmän väckning och ca en timme kvar till slutstationen.
Tåg i Thailand |
På stationen skall man sedan igenom en påträngande hop av
frilansande taxichaufförer som jagar kunder. Men det där kan man, så det är bara
att fortsätta till den vanliga kön. I vanlig ordning är det trångt i
bagageutrymmet i bilen då det mesta upptas av biogastanken så en av resväskorna
placeras i framsätet.
Från stationen tar det ca 30 minuter till hotellet men vi
har ju ingen brådska så det får ta den tid det tar och att åka betalvägen känns
inte aktuellt. Efter incheckning, en dusch, några timmars sömn och en lunch så känner man
sig som en människa igen. Det var inte aktuellt med något marknadsbesök den här
gången utan de inköp som skulle göras klarade vi av i närheten av hotellet. Det
blev även ett tandläkarbesök för min del då jag fick lite onda aningar rörande en
tidigare lagning av en framtand. Ingen tidsbeställning, det var bara att droppa
in. 800 bath, tack!
Efter ett drygt dygn i Bangkok så anträddes resan mot
Sverige. Sträckan Bangkok - Zurich flög vi med Swiss Air och nästa sträcka
stod SAS för transporten. Det var ett tag sedan jag flög med SAS senast och det
hade skett vissa förändringar med flygvärdinnorna verkade vara desamma som
senast. Bäst före datum hade gått ut för länge sedan. Nu kostade det också om man
ville ha en fika eller frukost under färden. En vanlig plastflaska med vatten
kostade 80 kronor. Men säga vad man vill om SAS, de är sega och kämpar för sin
överlevnad mot alla odds. För ca fem, sex år sedan gav jag dem max fem år, men
som sagt de är sega. Jag ger dem tre år till – max.
Sträckan till Sundsvall var SJ:s ansvar och det funkade
alldeles utmärkt, avgång och ankomst enligt tidtabell. Internet hela vägen så
jag klarade av en del transaktioner och påställning av bilen och därefter
tittade jag på en film som var slut då vi passerade Årskogen. Hur klarade man
sig utan internet tidigare?
Hustruns import |
Sista biten anlitade vi Taxi Sundsvall och jag noterade att
priset avviker ej obetydligt jämfört med vad det kostar att åka taxi i
Bangkok. Redan vid trafikljusen i korsningen Landsvägsallén och Parkgatan var
kostnaden uppe i dryga hundralappen. Väl hemma betalade jag 250 riksdaler för
skjutsen. För den summan kan man åka en hel förmiddag i Bangkok.
Bagaget fick vi hjälp med uppför de tre trapporna då Christer
Qvick kommit hem någon dag tidigare än oss.
I lägenheten var det mesta sig likt och våra vänner Rolf och
Karin hade sorterat post och reklam mm. Efter bara någon timme kändes det inte
som man varit hemifrån under någon längre tid trots att det var drygt åtta
månader sedan vi sist var hemma.
Vi packade upp våra väskor varvid jag fick en förklaring
till att Yayas väska var så tung. Det mesta av innehållet bestod av thailändska
kryddor och annat som är ”mycket dyrare” i Sverige. Tänk om den ekonomiska
insikten kunde gälla i alla lägen annars också.
Det känns i alla fall riktigt skönt att vara hemma igen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar