Att påstå att jag har full kontroll över situationen skulle
vara att ta i lite i överkant. Det dyker upp nya problem hela tiden. Igår
konstaterade jag att tvättmaskin inte fungerade och det hade den tydligen inte
gjort på några veckor. Det problemet har inte med översvämningen att göra och
des
sbättre har inte garantin gått ut ännu. Den införskaffades så sent som i april
så där tror jag inte att det skall vara några problem. En liten tröst i bedrövelsen.
Så här såg det ut som värst |
Vissa saker har jag åtgärdat själv och andra saker har jag
haft en elektriker som fixat. Men köksinredningen går knappast att återställa i
ursprungligt skick så hur jag skall gå tillväga med det har jag ännu inte tagit
ställning till. Vi har haft kontakt med försäkringsbolaget där vi har huset
försäkrat och de har lovat att skicka en skadereglerare snarast möjligt. Jag
tror att det kan bli svårt att få ersättning för de skador översvämningen
ställt till med. Däremot hyser jag vissa förhoppningar om att de skador som
beror på att det regnat in i duschrummet kommer att ersättas till vissa delar.
Sedan blir det naturligtvis en tolkningsfråga att fastställa vilka skador som
beror på vad.
Jag var ju 800 mil härifrån när detta hände och kan ju
bara spekulera. Men jag tycker inte att det låter helt orimligt att köksinredningen
skadats på grund av att det regnat in och att avloppet inte tog undan vattenmassorna.
Bilen fick jag igen sent igår kväll. Jag har nu anledning
att förmoda att vattnet stått upp till i underkant på ratten. Nu är bilen
rengjord och olje- och filterbyten utförda. Men det märks att det hänt saker då
bl a mekanismerna för ryggstöden på sätena inte funkar som de gjorde tidigare.
Signalhornet är ur funktion och strålkastarglasen är täckta av kondensvatten.
Idag har vi besökt försäkringsbolaget där jag har bilen
försäkrad och det lät helt negativt till att börja med men en i personalen talade
engelska så efter en stund tog han fram en skadeanmälningsblankett som Yaya
fick fylla i. Jag påtalade att jag övertalats att ta den dyraste varianten
(VIP) då jag tecknade försäkringen och att man framhållit att den täckte alla
tänkbara situationer. Så innan det var färdigt så hyste man goda förhoppningar
om att det skulle lösa sig – på ett eller annat sätt. Man erbjöd sig dessutom
att svara för reparation och lackering av skador som uppkommit under årens
lopp. Men jag tar inget för givet och avvaktar till dess att jag har svart på
vitt.
Det jag erfarenhetsmässigt vet är att de thailändska
försäkringsbolagen chockhöjer premien året efter att man fått betala ut ersättning för en
skada. Första året jag hade bilen så var jag inblandad i en incident på en
parkeringsplats som bolaget ersatte. Vid nästa förfallodag ville man ta
tillbaks den kostnaden men då bytte jag bolag och det kan väl bli aktuellt i
detta fall också.
Fastighets- och
hemförsäkringen har kostat ca 2700 bath per år sedan 2005 då vi köpte huset. I
fjol anmälde jag en skada på keramikhällen och bolaget betalade drygt hälften
av kostnaden (ca 11000 bath) för inköp av en ny häll. I fredags kom uppgiften om
den nya premien som nu uppgår till ca 5300 bath. Nu avvaktar jag skadeutredningen
och sedan byter jag bolag. Ful får man vara men inte dum
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar