Tiden bara
försvann de sista dagarna innan vi skull åka till Sverige och jag tvingades konstatera
att planeringen var undermålig. Mycket av de jag tänkt göra före avresan hann
jag helt enkelt inte med. Men det lär ju inte vara någon annan som gör det åt
mig medan jag är i Sverige så det kvarstår på ”att göra listan” då jag
återvänder fram på höstkanten.
Sent på
kvällen den 9 april lämnade vi Surin. Vi tog nattåget till Bangkok med beräknad
ankomsttid kl 07.00. Det blev i vanlig ordning en skakig resa med lite sömn.
Som vanligt var vi också försenade i förhållande till tidtabellen, vilket inte
hade någon betydelse för oss då vi avsåg att övernatta i Bangkok,
Taxi till
hotellet där vi tog igen några timmars förlorad sömn, duschade och åt lunch på
en liten restaurang i närheten av hotellet. Under dagen kom hustruns yngsta dotter,
Mort, tillsammans med sina två döttrar till hotellet och till vilka vi bokat
ett rum då de skulle skjutsa oss till flygplatsen dagen efter.
Vi åt middag
tillsammans och ägnade oss åt lite olika aktiviteter under de två dagarna medan
vi väntade på att ge oss iväg till flygplatsen.
Jag brukar
vilja vara ute i god tid så vi lämnade hotellet klockan 21.00 den 11 april och
anlände till flygplatsen efter ca 45 minuter. Vi hade blivit varnade för att
det skulle vara mycket trafik på grund av att det Buddistiska nyåret stod för
dörren, men av det märkte vi inget.
Efter
incheckningen så tog vi adjö av familjen och sökte oss till säkerhets- och
passkontrollen och efter det var det bara att vänta på avgången klockan 01.10.
00.30
påbörjades påstigningen och för första gången visade det sig vara en fördel att
gå med krycka. Rullstolsbundna, haltande med kryckor samt barnfamiljer får gå
ombord före övriga.
En Boeing
777-200 ER tar drygt 360 passagerare och det var fullbokat och med
andra ord så var det många som skulle ombord. Vi hade två platser längst bak i
planet - helt perfekt.
Det innebar
också att det tog tid för alla att komma på plats och vi kom iväg en halvtimme
försenade.
Det var en
lugn flygtur men lite turbulent strax söder om Himalaya. Piloten körde in den
förlorade tiden och vi landade enligt tidtabell på Arlanda. Drygt 9000 km på
nio och en halv timme.
Att sitta
längst bak i planet i kombination med att gå med krycka visade sig inte vara
någon fördel då passkontrollen på Arlanda skulle passeras, med drygt trehundra personer före
oss så det tog ca 45 minuter innan vi var i Sverige på riktigt.
Viss av
tidigare misstag så hade jag bokat tågbiljetter med god marginal och vi fick
vänta en dryg timme innan vi steg på tåget till Sundsvall.
Resan var beräknad
till ca 4 timmar med ankomst 13.53
Men beroende
på signalfel, några oplanerade stopp samt tågmöten som tydligen kom som en
överraskning så var vi nästan en timme försenade då vi anlände till Sundsvall.
På perrongen
väntade våra vänner Rolf och Karin och det blev ett glatt återseende. På hemvägen
så förundrades hustrun över snömängden och även om jag varit med om vintrar med
mycket snö så hade jag läst mig till att det var nytt rekord vad beträffar
snödjup.
Det fick mig att tänka på en artikel som meteorologen/klimatalarmisten Pär
Holmgren skrev 2006 där han bl a menade att ”Om tjugo år har stora delar av Sverige glömt bort
hur det är att åka skidor och Vasaloppet är ett minne blott”.
Jag tror inte att den
uppfattningen delas av mina vänner i Sundsvallstrakten efter allt slit med
årets nederbörd.
Väl hemma i
lägenheten kunde vi konstatera att Karin hade fyllt på kylskåpet och bakat en
paj så att vi skulle klara oss innan vi fått tillfälle att handla.
Det är skönt
med sådana vänner!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar