söndag, juli 04, 2010

Några tankar kring bollsparkandet i Sydafrika..

Det är mycket fotboll för tillfället och för det mesta är det bra och underhållande fotboll. Jag, som gillar fotboll, har inga problem med utbudet men jag kan förstå att många har en annan inställning och tycker att det är alldeles för mycket. Hustrun sitter t ex med öronskydd under matcherna, inte som någon demonstration mot fotbollen direkt utan mer för ljudet på läktarna. Jag tycker också att det är irriterande, främst för att det är svårt att höra vad kommentatorerna har att säga, men annars får de tuta hur mycket som helst.
Det har varit ett annorlunda VM på många vis. Italien och Frankrike presterade nada och fick lämna Sydafrika efter gruppspelet med svansarna mellan benen. Det var en oväntad och negativ överraskning, åtminstone för mig.
England, av många utpekat som favoriter (varför har jag aldrig förstått), blev utspelat av Tyskland och fick lämna efter åttondelsfinalen efter att ha presterat ett dåligt spel rakt igenom hela gruppspelet.
Sedan blev det hej svejs för Brasilien som hade Holland i brygga efter en halvlek vilket inte räckte då holländarna käkade taggtråd i pausen medan Brasilien trodde att det var klart.
Tyskland ångade på och sparkade hem Argentina på ett förnedrande sätt, tack och hej till Maradonas killar.
Jag led med Ghana som i sista tilläggsminuten hade kunnat skriva fotbollshistoria, som första Afrikanska lag i en kvartsfinal i VM, men missade att sätta straffen som var biljetten dit.
Att Spanien skulle tvåla dit grannen Portugal var inte någon större överraskning då de har ett mer komplett lag. Portugal har förvisso en världsartist i laget men han verkade fika efter ett filmkontrakt i stället för att hålla sig på benen och spela fotboll. Det blir lite ”en fluga gör ingen sommar” över Portugal.
I kvarten var sedan Spanien, med sitt kortpassningsspel, illa ute mot Paraguay och det var mer tur än skicklighet som tog dem vidare. Utan målgöraren Villa hade Spanien också varit på väg hem.
Innan slutspelet började hade jag Argentina som favorit till titeln men nu tror jag att Tyskland och Holland möts i finalen där tyskarna vinner tämligen komfortabelt eller också vinner Holland. Det är det som kallas för helgardering, men Tyskarna spelar en organiserad och genomtänkt fotboll som är svår att störa, kanske lite tråkigt att titta på men väldigt effektiv och det avgör.
I övrigt har jag följande synpunkter på rapporteringen från VM.
Matcherna i TV4 har verkligen tärt på nerverna med alla reklampausar. Men vad var annat att vänta av en kanal som under flera år inte klarat av att visa travet på ett godtagbart sätt?
Det här med jämställdhet är ett kapitel för sig men nog tycker jag att det går till överdrift när man måste ha fruntimmer i studion som skall kommentera VM-fotboll för herrar. Jag tycker att det är ok om det handlar om damfotboll för då är jag inte ett dugg intresserad.
I övrigt så påverkar fotbollstittandet det sociala livet i hög grad och man missar kontakter med vänner och bekanta.

Inga kommentarer: