onsdag, juni 18, 2008

Sverige i ett nötskal

Det har inte blivit så mycket skrivit på bloggen sedan jag kom till Sverige. Jag tror inte att jag varit lat precis utan att det har varit mycket annat som upptagit min tid. Fotbolls EM har självklart varit en störande faktor för andra aktiviteter. I kväll spelar Sverige en avgörande match för att nå kvartsfinalen. Motståndare är Ryssland och skall man tro media så har Sverige redan vunnit. Många länder har förhoppningar på sina lag men inget annat land kommer i närheten av Svensk media när det gäller att ta ut segrarna i förskott.
Självklart hoppas jag att Sverige vinner men jag får dåliga vibbar av medias agerande.

Politikerna i Sverige är om möjligt ännu värre. Jag måste erkänna att jag inte begriper någonting av det som pågår när det skall gälla rätten att avlyssna och samla data på signaltrafik över landets gränser.
En borgerlig allians driver ett förslag som utarbetats av förre justitieministern, Tomas Bodström medan sossarna backar och röstar mot. Dessutom tvingas flera ledamöter att rösta mot sin egen övertygelse för att inte sätta den fortsatta politiska karriären på spel.
För en gångs skull har svenskarna ”vaknat” och reagerat mot tokigheterna. Det lär dock inte hjälpa utan det blir en ren överkörning av en majoritet av folket.

Tidigare har det stora samtalsämnet varit vädret då vi kommit till Sverige. I år är det bensinprishöjningarna som det mesta handlar om.
Mycket snack men lite handling i vanlig ordning när det gäller oss svenskar. Runt om i världen reagerar medborgarna mot prishöjningarna på drivmedlen. Konsekvenserna blir ju att transportkostnaderna ökar vilken bl a får till följd priserna på livsmedel också ökar.
I Asien förekommer demonstrationer, blockering av vägar och hamnar etc men vad händer här?

Inga kommentarer: