tisdag, juli 15, 2014

Fotbolls VM till handlingarna....



Nu är fotbolls-VM över för den här gången och allt kan återgå till normala förhållanden igen Nu kan man gå och lägga sig när man känner för det och inte sitta och titta på fotboll hela nätterna. Egentligen är inte jag rätt man att ha synpunkter på speltiderna. Där är jag övertygad om att många av mina vänner i Thailand har starkare skäl än mig att klaga. Detta med tanke på att Thailand ligger före oss med fem timmar.

Vad tyckte jag då om VM:et?

För det första tror jag inte Sverige hade haft något att hämta den här gången. Ok, vi har Zlatan, men en fluga gör ingen sommar, som man brukar säga.
I övrigt var det några riktiga knallar i slutspelet och bland de som överraskade negativt var Spanien, Italien, England och i viss mån Portugal.
Uppstickarna som överraskade positivt var Colombia, Costa Rica, Chile och Algeriet i första hand.
Jag tycker också att Holland kanske gjorde lite mer än väntat då man slog hemmanationen om tredjeplatsen medan övriga som gick vidare från gruppspelet gjorde vad man förväntat sig.

För mig var Tysklands seger ingen överraskning. Redan efter den första omgången var de min favorit till slutsegern. Som jag tidigare påpekat så imponerade inte Brasilien i varken gruppspel, åttondels- eller kvartsfinalerna. I semifinalen mot Tyskland befästes mina iakttagelser och det brasilianska försvaret uppträdde som ett hönshus efter Tysklands första mål. Det blev lite korpfotboll över det hela. Man lyckades inte heller ta sig samman i matchen om tredjepriset. Det var nog ett av de sämsta Brasilianska landslag jag sett sedan VM 1958.

Holland hade chansen att ta sig till finalen men tog inte vara på den möjligheten då man förlorade på straffar mot Argentina i semin. Där tycker jag holländarna har sig själv att skylla då man mest spelade på säkerhet och hellre slog bakåtpassningar än försökte framåt.

I övrigt tycker jag att det känns olustigt, om än inte överraskande att Sunday Times, efter att ha gått igenom mer än en miljon hemliga dokument, kunnat avslöja att Qatar betalat 33 miljoner kronor för att fiska in rösterna som krävdes för att få mästerskapet 2022. Att fotbollen får koppling till korruption och mutor är bara att beklaga.

Men som sagt, nu är det över för den här gången och vi kan återgå till våra vanliga liv.

Inga kommentarer: