söndag, juni 14, 2009

En annan tid ett annat liv...

Det var riktigt roligt att återse flera av klasskamraterna som gick ut klass 9A på Höglundaskolan i Sundsvall 1959.
Ann-britt, Torborg, Gudrun och Inga heter flickorna som gjort det möjligt. De har lagt ned mycket arbete på att spåra alla. På några hade de dock gått bet och andra hade inte möjlighet att delta. Två av grabbarna har gått bort och av de 35 glada ungdomarna som lämnade högstadiet i början på juni 1959 var vi fjorton som återsågs. Rolf från Luleå och Monica från Södertälje var de som färdats längst. Vår klassföreståndare, Sten-Olof Nilsson, var också med - still going strong.
Det var inte helt lätt att känna igen alla men efterhand dök minnesbilderna upp och kopplingar mellan personer och händelser började framträda.
Vi började med en rundvandring på skolan och jag blev positivt överraskad över standarden på lokaler och inventarier. Skolan har genomgått en renovering för ca tio år sedan och personalen är noga med att hålla efter klotter och annan skadegörelse för att bevara standarden.
Det var mycket som ändrats sedan vi lämnade skolan och bland annat så var aulan ombyggd och där har man nu musikutbildning.
Någon tyckte sig komma ihåg att det under vår tid på skolan hade rullats in en öppnad burk med surströmming under en samling i aulan. Jag kommer inte ihåg det och jag förstod definitivt inte varför alla tittade på mig och log.
Efter besöket på skolan så samlades vi på Stadshusrestaurangens veranda för en gemensam middag. Vi åt, drack, talade gamla minnen och det var en mycket trevlig kväll.
Tyvärr så hade jag glömt min kamera hemma men hoppas att det inte har något att göra med åldern.

Inga kommentarer: