fredag, juli 10, 2009

Inte helt lätt att betala för att åka kollektivt

Alla miljövänner pratar om att åka kollektivt, t ex att ta bussen i stället för bilen. Det låter riktigt bra men det gäller att veta hur det fungerar och hur man skall betala.
På stadsbussarna i Sundsvall har man avskaffat kontanter och istället infört olika alternativ med reskort. Det går även att betala med betal- eller kreditkort.
Det är faktiskt ganska praktiskt att åka buss ibland och därför har jag skaffat ett reskort. Det är enkelt att ”fylla på”, antingen på busstationen eller via Internet. Jag föredrar naturligtvis Internet eftersom man kan sköta påfyllningen hemifrån.
Men det kan skita sig om det vill sig illa – och det gjorde det för mig i onsdags. Den 17:e januari hade jag fyllt på kortet med 300 kronor och fått en uppmaning att jag skulle meddela chauffören att kortet måste aktiveras.
Vi skulle åka från Granlo till Österro på kvällen och glad i hågen steg vi på bussen och talade om för chauffören att kortet skulle aktiveras.
”Vadå, har du fyllt på via Internet”?
”Jaa, svarar jag lite försynt”
”Det finns inga pengar på det här kortet, det är faktiskt fem kronor minus”, säger chauffören.
Jag förklarar att jag fyllt på kortet, när jag fyllt på kortet och hur jag fyllt på kortet.
Bussen är mer än halvbesatt och man börjar höra en del missnöjesyttringar från några ungdomar. ”Va fan, gubbdj----n försöker snålåka” och andra tillmälen på samma låga nivå.
”Har du kreditkort” frågar chauffören. ”Ja, självklart”, svarar jag,
”Betala med det då”, säger chauffören.
Då har det gått mer än fem minuter sedan vi steg på bussen och irritationen var påtaglig hos många av de resande. Då härsknade jag till och talade om för chauffören att jag lämnat mina kreditkort hemma eftersom jag hade ett reskort.
Hur det var så fick vi åka med till vårt mål utan att betala. Hem tog vi dock en taxi.
Dagen efter hängde jag på handtaget då man öppnade kontoret på busstationen. Då hade jag kvitto på påfyllningen med mig. Referensnummer, kvittonummer, dag och tid för påfyllningen var solklara.
VARFÖR FINNS INGA PENGAR PÅ KORTET?
Det tog mer än tjugo minuter och två telefonsamtal med någon ekonomiavdelning innan problemet var löst.
Förklaringen var ”att jag väntat för länge med att aktivera kortet”.
”Jaha och var kan man läsa att man måste aktivera kortet inom en viss tid?”
Nej precis, det kan man inte läsa någonstans. Jag undrade naturligtvis vart mina pengar tagit vägen, eftersom de inte fanns på kortet.
Enligt ekonomiavdelningen så hade man fört tillbaks pengarna till mitt konto i banken, vilket var helt fel.
Nu löste det sig genom att kvinnan på busstationen använde sig av sunt förnuft. Hon förde på trehundra kronor på mitt kort och sedan skulle hon fixa resten med ekonomiavdelningen.
All heder åt henne och busschauffören som lät oss åka med trots att jag inte hade några pengar på kortet.

Inga kommentarer: