torsdag, juli 30, 2009

Detta härliga friluftsliv....

Nu har årets ”ryggskottssäsong” startat. Det började i söndags med 96 kilo blåbär och fortsatte på måndag med ytterligare 84 kilo.
På tisdag var det nästan så att jag behövde hjälp med att sätta på mig strumpor och kalsingar och när jag hämtade tidningen i brevinkastet så var jag tvingad att böja på knäna i stället för att böja på ryggen.
Snacka om värk i ryggmuskulatur och på andra ställen också för den delen. Handleden, överarmsmuskeln och diverse axelmuskler på höger sida gör sig verkligen påminda efter svingandet med bärplockaren. Vadmusklerna har fått sin beskärda del genom bergsklättringen för att komma fram dit bären växer.
Över lägenheten ligger nu en stark doft av Tiger Balsam och andra liniment.
Det tar naturligtvis några dagar innan alla otränade muskler hänger med i svängarna utan att protestera för mycket. Tisdagen blev något lugnare och det blev inte mer än ca 50 kilo men transportsträckorna var längre.
I går hade vi främmande från Bålsta så då blev det lite av en återhämtningsdag.
I Sundsvalls Tidning kunde man i måndags läsa att det finns så mycket blåbär i skogen så även ett ”blåbär” kan hitta rikligt med bär.

Det är svårt att värdera tillgången men en sak är säker, de är senare i år än de varit de senaste åren vilket innebär att bären är relativt små.Så länge jag kommer ihåg har uppköparna inte haft ett startpris under 12 kronor men i år bjuder man 10 kronor.

Till detta har jag för avsikt att återkomma i lite allmänna ordalag och funderingar.

Som tur är så finns det många privatpersoner som är intresserade av rensade bär för 20 kronor kilot. Tja, det är ju inte jag som rensar.

Inga kommentarer: