måndag, september 24, 2012

En riktig överraskning....



Det blev en annorlunda sommar i år, milt uttryckt. Vi hade bara varit hemma i Sverige en vecka då vi fick besked om att Yayas yngsta dotter, Mort var gravid, vilket hon lyckats dölja för oss innan vi åkte till Sverige. Det resulterade bland annat i en massa långa och dyra telefonsamtal med pojkvännens föräldrar, den egna släkten och självklart huvudpersonen själv. Hur långt graviditeten framskridit var det svårt att få något riktigt besked om men med tanke på att vi inte märkt något lutade det åt max fyra till fem månader för min del.
Tala om att ha noll koll. I mitten på juli ringde Mijo, Yayas äldsta dotter och meddelade att vi blivit morföräldrar då Mort fött en dotter.
Chock var väl bara förnamnet för min del men då Yaya var helt cool kände jag att det inte fanns någon större anledning för mig att hetsa upp mig.
De många, långa och dyra telefonsamtalen fortsatte naturligtvis och även om jag inte hängt med i alla svängar så verkar inte ett bröllop alltför avlägset när vi är tillbaka i Surin.
 Det blir säkert något att skriva på bloggen om.
Jag har väl ifrågasatt lite då jag hade hoppats att Mort skulle klara av sin utbildning innan det var klart att bilda familj. Men värderingarna är lite olika beroende på varifrån man kommer och förhoppningsvis blir det bra i slutänden ändå då pojkvännen är enda barnet i en välbärgad familj.
Nu är vi naturligtvis lite nyfiken på den lilla som fått namnet ”Nina” och det har handlats babykläder och annat som lär komma väl till pass. Hur vi skall få med oss allting till Thailand får väl visa sig då väskorna skall packas men vi ser fram emot att få träffa det lilla ”underverket”. 

Inga kommentarer: