söndag, september 23, 2012

De som fortfarande inte gör sitt jobb...



Under rubriken ” De som inte gör sitt jobb….” skrev jag den 23 juni och berättade att jag sagt upp min prenumeration av Sundsvalls Tidning på grund av att tidningens journalister gör en mycket undermålig insats då man inte beskriver situationen i landet på ett relevant och sanningsenligt sätt. Att journalisternas uppgift är att granska makten bortser man ifrån. Numera sitter man i knäna på makten istället och förmedlar maktens budskap till landets medborgare.  Hur fan kan de titta sig i spegeln på morgonen?
Nu är inte det här något som Sundsvalls Tidning är ensam om, det gäller i stort sett Sveriges alla journalister och det värsta råttboet är Aftonbladets ledarredaktion, vilket bland annat fått till följd att journalistyrket är en yrkesgrupp som helt saknar förtroende hos landets medborgare. Detta har visat sig i flera undersökningar de senaste åren.
Då jag avslutade mitt abonnemang av Sundsvalls Tidning redovisade jag varför jag gjorde det men jag fick aldrig någon reaktion från tidningens redaktionsledning.
Däremot har jag vid flera tillfällen blivit uppringd av säljare under sommaren och blivit erbjuden ekonomiskt fördelaktiga abonnemang om jag tecknar ett nytt abonnemang. Det och mycket annat tyder på att prenumeranterna flyr ”fulmedia” och skaffar sig relevant information på nätet i stället. Säljarna blir svarslösa då jag förklarar att det inte handlar om ekonomi utan moral från min sida
Sundsvalls Tidning och Dagbladet har tydligen samma ägare nu för tiden, Mittmedia AB och kraven på lönsamhet visar hur illa det är ställt. Dagbladets chefredaktör sedan många år, Åke Härdfeldt, har avgått på grund av de kraftiga besparingskraven och de förestående förändringarna där framför allt en samordning med Sundsvalls Tidning ingår. Det hedrar honom.
Själv är jag ganska övertygad om att fulmedia går mot en säker död och det skulle förvåna mig mycket om både Dagbladet och Sundsvalls Tidning finns som papperstidningar om fem år.  

Inga kommentarer: