måndag, juni 25, 2018

Uppföljning av operationen...


Idag var jag kallad till en sjukgymnast för uppföljning av hur jag mår och fungerar efter det att jag fått en höftledsprotes i min högra höft.

Operationen utfördes den 21 maj på Sollefteå Sjukhus och två dagar senare blev jag utskriven.

Inledningsvis blev sjukgymnasten lite förvånad av att jag redan nu inte hade behov av att avlasta höften med krycka och att jag såg allmänt välmående ut.

Det är ca 1 vecka sedan jag ställde undan den sista kryckan och jag har ingen värk i höften. Däremot känns inte knäna bra och det såg sjukgymnasten när jag fick göra några gångprov.

Därefter kollade hon rörligheten i höften mätt i grader och det var bättre än då man gjorde mätningen innan jag lämnade sjukhuset. Jag fick dock lite värk i ljumsken efter det att hon testat rörligheten och bedömt begränsningarna i höftleden.

Hon gick också igenom olika övningar som jag skall göra innan jag skall på ny kontroll i slutet på augusti och eftersom jag återhämtat mig ovanligt snabbt så fick jag också klartecken på att träna i gymmet och på ergometercykeln. Jag skall också gå längre promenader (eventuellt med krycka) och även träna i trappen hemma. Flera av övningarna syftar till att bygga upp muskulaturen i höften, baksidan av låret och knäna.

Hon berättade att hon varit elitidrottare och sprinter i landslaget för ett antal år sedan och vi pratade en del om att träna och hålla kroppen i trim. Att jag var vältränad då operationen genomfördes har bidragit mycket till att jag återhämtat mig så pass snabbt som jag gjort.

I morgon börjar jag steg två i rehabiliteringen.

Inga kommentarer: