fredag, juni 01, 2018

Sista striden det är….


Jag har haft ett kortare blogguppehåll sedan senast. Detta främst beroende på att jag har fått en höftledsprotes inopererad och håller på att hämtar mig från det äventyret. Det går åt rätt håll men det kommer nog att ta några veckor innan jag är helt återställd och får ställa undan kryckorna. Operationen utfördes på sjukhuset i Sollefteå och jag har bara gott att säga om hur allt genomfördes.

Jag har naturligtvis fortsatt att följa vad som händer i svensk politik eftersom valdagen kommer allt närmare. Det har varit intressant att jämföra partiledarnas ”Tal till nationen” och där tycker jag nog att Åkesson har lyckats bäst. Han tog upp de frågor som intresserar och berör de flesta av oss.

Efter Stefan Löfvens tillkännagivande om att Socialdemokraterna skall gå till val med en stramare invandringspolitik så var det många som drog en suck av lättnad.
Det var vad medborgarna ville höra, nu skulle det bli ordning och reda – äntligen.

Men trovärdigheten har efter hand avtagit och många upplever nu Socialdemokraterna som en trebent pall där varje ben driver sin egen agenda.

Stefan Löfven och hans närmast förtrogna hävdar att partiet är enigt när det gäller en stramare invandringspolitik medan de socialdemokratiska sidoorganisationerna inte alls verkar vara med på det tåget utan förfäktar en mer ”human” migrationspolitik med öppna gränser och permanenta uppehållstillstånd.

Det kommer också signaler om att UD driver en egen linje innebärande att man bland annat anser att all migration är lönsam och att den skall säkra såväl jobb som välfärd samt att den måste öka i omfattning. https://ledarsidorna.se/2018/05/migrationssprickan-skar-in-mellan-stats-och-utrikesministern/

Det kan inte vara lätt att vara partiledare i ett så splittrat parti.
Det får mig att tänka på en strof ur vänsterns kampsång ”sista striden det är”, vilket vi kommer att bli varse kvällen den 9 september.

En olycka kommer sällan ensam och för varje ny opinionsmätning som redovisas blir siffrorna bara sämre och sämre för Socialdemokraterna medan Sverigedemokraterna  ökar för varje ny mätning.

Jag beundrar de gräsrötter som fram till valet skall knacka dörr och värva röster i denna starka motvind.

Hur skall de t ex kunna förklara och försvara, regeringens beslut att låta ca 9000 Afghanska unga män som ljugit om sin ålder och saknar skyddsskäl, stanna i Sverige? Detta med stöd av en tillfällig lag som totalsågats av bland annat lagrådet.

Inga kommentarer: