onsdag, juni 12, 2019

Det är något som inte stämmer….


Jag tittade på Rapport kl 18.00 i går. Ett avsnitt handlade om att röstdeltagandet till riksdagsvalet 2018 i ”utsatta områden” var betydligt mindre än riket i stort.

Enligt programledaren är alla svenska medborgare som fyller 18 år senast på valdagen röstberättigade till Riksdagsvalet. Jag reagerade på detta och har under dagen kollat på Valmyndighetens hemsida och där kan man läsa att ”för att ha rösträtt måste man ha fyllt 18 år senast på valdagen. Det gäller vid alla val. Dessutom finns särskilda regler för de olika valen.

Man har rösträtt till riksdagen om man är:
  • 18 år senast på valdagen,
  • svensk medborgare och är eller har varit folkbokförd i Sverige.
Det är det sista jag inte förstår, då människor från andra länder med permanenta uppehållstillstånd och är folkbokförda i Sverige också är röstberättigade. Om det kan man dock inte läsa på Valmyndighetens hemsida.

Nu kan det kanske vara så att de i själva verket inte är röstberättigade, men trots detta erhållit röstkort och kunnat delta i bland annat val till riksdagen.

Jag kommer att följa upp detta då jag vet att personer som inte är svenska medborgare, men har permanenta uppehållstillstånd och är folkbokförda i Sverige, har erhållit röstkort och deltagit i val.


Inga kommentarer: