onsdag, juni 26, 2019

Att hamna i kö för cancerbehandling.


Jag fick en preliminär diagnos på ett sår som jag hade i pannan den 16 maj på ett sjukhus i Surin i Thailand och samma dag togs ett prov som sändes till Surin Patho Diag Center.

Den 23 maj hade jag tid för ett återbesök och då fick jag en pathological Diagnosis enligt följande:
Skin, forehead, incisional biopsy: Basal cell carsinoma, vilket på svenska betyder hudcancer i ett sår i pannan (dock inte den allra värsta sorten).

Doktorn hade ställt i ordning operationssalen för att operera på kvällen. Detta skulle ha kostat ca 30 000 SEK och jag tvingades tacka nej då försäkringsbolaget ansåg att operationen skulle utföras i Sverige då jag hade återresan bokad sex dagar senare.
Samma kväll skickade jag ett mail till min vårdcentral i Sverige och informerade om diagnosen och att jag ville ha en remiss för operation.

Där uppenbarade sig den första stoppklossen för att få vård i rimlig tid. Den svenska läkaren måste undersöka mig och bekräfta diagnosen jag fått i Thailand innan någon remiss kunde skickas.

Denna undersökning gjordes den 3 juni direkt efter hemkomsten och remissen skickades on-line samma dag till sjukhuset. Enligt läkaren på vårdcentralen skulle nog operationen ske inom en månad.

Den 17 juni ringde jag ÖNH-kliniken på sjukhuset för att få besked om tidpunkt för operation. Det svar jag fick var att överläkaren hade prioriterat operationen inom fyra veckor från det att remissen mottagits. Men sköterskan noterade att jag kunde komma med kort varsel om det blev några återbud.

När jag inte hört något ringde jag på nytt den 26 juni. Jag fick då veta att det inte fanns någon tid planerad för operationen. Jag hänvisade då till det besked jag fick vid telefonsamtalet den 17 juni att jag var prioriterad inom fyra veckor från den dag remissen mottagits. Enligt sköterskan hade jag missuppfattat det beskedet. Enligt henne så gällde prioriteringen från den dag överläkaren hade tagit del av remissen och min brytdag var den 14 juli. D v s två veckor senare. Det måste ju innebära att remissen blivit liggande två veckor innan den bedömdes av överläkaren. Det fick jag inte något svar på, i stället erbjöds jag en återbudstid på förmiddagen den 11 juli, vilket jag accepterade. D v s en dag före brytdagen den 14 juli, som är en söndag och på lördagar utför man knappast några operationer.

Jag önskade även få en skriftlig kallelse till operationen och tro det eller inte, sköterskan var orolig att den inte skulle hinna kom fram i tid.

Vad händer med svensk sjukvård – den sjukvård som Annika Strandhäll påstod vara i världsklass i en TV-debatt för något år sedan?

Inga kommentarer: