måndag, oktober 06, 2014

Åter i Surin...



Efter några dagar i Bangkok så är vi åter i Surin. Mijo hade lovat en överraskning då vi kom till Bangkok men det läckte innan vi lämnade Sverige så vi visste vad överraskningen handlade om. Hon hade köpt bil, en begagnad BMW, 8 år gammal med 13000 mil på nacken men i gott skick vad jag kunde se och känna under färden till Surin.
Det tog ca 6 timmar att tillryggalägga de 42 milen inklusive några pausar för lunch, tankning och diverse inköp. Trots att det var söndag var trafiken intensiv den första delen av sträckan. Det lugnade ner sig betydligt då vi svängde in på väg 24 men sista biten öste regnet ned och hade jag trott att regnperioden var över så fick jag bevis på motsatsen.
Det slutade regna lagom till det att vi var hemma. Det finns ingen som kan visa sådan glädje som Zippo och trots alla problem med fästingar och annan ohyra som han lidit av på slutet kunde man inte ta fel på den glädje han kände då jag kom tillbaks efter fyra månader. I övrigt bestod mottagningskommittén av barn, barnbarn, syskon, kusiner med partners. Där rök drömmen om lugn och ro några dagar.
Väl inne i huset frapperades jag av att det var väldigt välstädat. När det gäller städning har jag två bedömningsnivåer, Thai-Clean och Swedish-Clean och nu var det nära Swedish-Clean. Det var nästan så man kunde tro att någon med ”rut-avdrag” varit i farten. Jag gjorde hustrun uppmärksam på hur rent det var och uppmanade henne att ta efter. Där glappade käften lite för mycket och hon blev mörk i synen, mörkare än normalt. Normalt brukar det vara mycket att ta itu med när man kommer tillbaks efter fyra månaders bortavaro men nu såg det bra ut – till att börja med. Inga glödlampor som behövde bytas, inga hjul på skjutdörrarna som måste åtgärdas och ett avlopp som verkade fungera, det mesta verkade faktiskt vara okey.
Tyvärr så hade de ansvariga för rengöringsprojektet även städat bort fjärrkontrollen till AC:n i sovrummet och alla var lika frågande. Men till slut kom den tillrätta och jag kunde få en acceptabel temperatur att packa upp väskorna i.
Att byta glödlampor är inte gemene mans starka sida i Thailand, därav min lite överraskande attityd till att alla lampor lyste när vi anlände. Men under den sena middagen framkom det att elektrikern som lagat varmvattenberedaren även bytt de lampor som gjort sitt för en upplysande tillvaro. Inte speciellt överraskande faktiskt. I köket fick jag en kökslucka i knäet då jag öppnade skåpet och på toaletten förelåg det risk för att man skulle klämma några ädla delar alternativt ramla av sitsen då den for runt som Bambi på hal is. Det var bara att ta fram verktygslådan och femton minuter senare var gångjärnen fixade och toalettbesöket kunde ske riskfritt. Ok, medan verktygslådan var framme så var det fler grejor som pockade på lite uppmärksamhet men nu är det mesta fixat.
I morgon är det någon form av högtid och/eller festival som firas över hela Thailand och då åker hela familjen hem till byn och jag kan koppla av.   

Inga kommentarer: