söndag, januari 10, 2016

Medias mörkande....



Dagens nyheter anklagas för att ha mörkat sextrakasserier mot svenska flickor under en festival i Stockholm hösten 2015. Enligt uppgifter som hitintills framkommit så hade en ledarskribent på DN fått tips om händelsen men då s k ”ensamkommande barn” från bl a Afghanistan stått bakom övergreppen, valt att inte publicera uppgifterna.

Det skall bli mycket intressant att se hur detta fortlöper, känslan är att det kan bli hur stort som helst. Hur skall DN komma ur denna knipa?

Som jag ser det så är det inte helt otroligt att man kommer att skylla på att man kollat uppgifterna hos polisen men inte fått de verifierade. Det här kan bli mycket intressant då DN och polisen kan komma att skylla på varandra. Många av de som blev utsatta för övergreppen kommer säkert också att ge sig till känna och få komma till tals i andra media än DN.

Skall jag spekulera så tror jag att både DN och polisen har mörkat. Efter det att Dan Eliasson tillsattes som högsta chef för polismyndigheten har det smugit sig in en politisk korrekthet i organisationen vilket fått till följd att lägre polischefer och chefer på mellannivåer inte vågar framföra sanningen då man är rädd att mista sina jobb och därmed sin försörjning. Enligt de uppgifter som jag löpande fått av den polis jag känner så jäser det i kåren och så gott som ingen har något förtroende för Rikspolischefen.

Förhoppningsvis har nu locket lyfts av för gott och dominobrickorna kommer att falla. Om det når enda upp till DN:s chefredaktör och rikspolischefen får framtiden utvisa.
Det skall också bli intressant att se hur våra politiker reagerar. Jag tror att de får svårt att huka sig den här gången när nu bollen är i rörelse.

Sköts det här på ett riktigt sätt så måste turerna kring mörkningen utredas och en sådan utredning bör självklart ske av utredare utan koppling till DN och polismyndigheten. Men fan tro’t

Inga kommentarer: