söndag, maj 22, 2016

Innovationer...



I den del av den thaländska landsbygden där jag vanligtvis befinner mig kan man många gånger uppleva saker man aldrig upplevt tidigare och framför allt inte i Sverige.

Att hålla ordning på småttingarna kan många gånger fodra innovativa åtgärder och det är det inte ont om i de thailändska byarna.
Kolla bara in bilden – ingenting som vi kan förvänta oss att uppleva i Sverige även om  innovationerna inte saknas där heller.

Jag minns från min tidiga barndom, eller kanske har jag fått det berättat för mig, att min pappa monterade bräder mellan vår grinds underkant och marken, efter det att jag försökt gräva mig ut från vår tomt. Hade jag lyckats i mitt uppsåt hade jag kommit ut på Sallyhillsgatan som då var den stora världen för mig.
Sallyhillsgatan, där trafiken var minimal på den tiden, bytte sedermera namn till Sveavägen utan att trafiken för den delen ökade i nämnvärd omfattning. Det handlade mest om bryggeribilen som kom varje fredag. Det handlar alltså om slutet på 40-talet medan det i Thailand handlar om nutid.

Jag har dock inga som helst minnen av att jag i tidig ålder hamnade innanför ett par damtrosor. Det var ett intresse som jag fick efter det att jag blivit tonåring och som sedan tilltagit med åren och som jag inte upplevt som oangenämt på något sätt.

Inga kommentarer: