onsdag, oktober 16, 2019

Tankar efter Partiledardebatten i Agenda…


Jag har nu fått lite distans till partiledardebatten i Agenda i söndags. Jag har bland annat funderat över hur Stefan Löfven tänker? Jag är kanske inte mannen att kunna analysera och besvara detta.

Men efter många om och men samt tillbakablickar på tal och debatter började det klarna mer och mer. Nu är det väl knappast så att han skriver talen själv vilket sätter ljuset på hans rådgivare och ministrar som knappast tillhör landets begåvningsreserv. I debatterna är det han som står för svaren och många gånger går det helt snett.

Jag tror dock att jag kommit fram till hur Stefan Löfven tänker. Det blev glasklart till slut – han tänker inte överhuvudtaget.

Att han stöttar Jonas Sjöstedts uttalande om att SD är ett rasistiskt parti är ju rena vansinnet i den situation som Socialdemokraterna befinner sig i idag.

Han har all anledning att frukta Sifos mätning som kommer att redovisas i slutet på den här veckan. Där behövs knappast någon djupare analys. Den kommer säkert att visa att det är en stor nackdel att ha en åsna som partiledare.
Raset utför kommer att fortsätta för socialdemokratin. Tittar man på återväxten och eventuella kandidater som kan stoppa raset så ser det mörkt ut, rent ut sagt - kolsvart. Det förstår ju var och en som kan tänka.

I morgon tar jag risken för att drabbas av en hjärtinfarkt genom att frivilligt titta på Opinion Live på SVT-play och det är väl inte helt otroligt att jag återkommer med mina synpunkter på den tillställningen.

Inga kommentarer: