fredag, oktober 18, 2019

Opinion live i onsdags


I mitt senaste inlägg skrev jag lite skämtsamt om att ta risken att drabbas av hjärtproblem genom att titta på Opinion Live på SVT-play på torsdag förmiddag.

Jag kände då inte till ämnena som skulle debatteras och det mesta gick det ena örat in och ut.

Men när frågan om invandringen kom upp ökade pulsen påtagligt. Där dök det upp en person jag aldrig hört talas om tidigare. Dana Pourkomeylian, utbildad jurist och utrikespolitisk talesperson för Centerns ungdomsförbund, visade en extrem verklighetsfrånvänd bild av migrationsfrågan och en mycket aggressiv debatteknik där hon avbröt motdebattörerna gång på gång.

Hon gick på som en ångvält och jag fick intrycket att det var en person som aldrig lyssnar och aldrig tänker efter innan hon pladdrar på. Till skillnad från Rödskrikan och hennes floskler var hon dock mycket tydlig med sitt budskap även om mycket var rena galenskaperna. 

Hennes budskap var bland annat att Sverige bara har problem med integrationen, inte med invandringen i sig. Det behövs mer eget ansvar, billigare anställningar, lägre lön och omfördelning till statens kärnuppgifter.

Inga kommentarer: