onsdag, juni 16, 2010

Att spara utan att rå för det...

Strax efter det att vi kommit hem från Thailand beställde vi inglasning av balkongen. Det fanns olika företag och lösningar att välja på och trots priset så valde vi Ryds Glas eftersom de hade den bästa konstruktionen.
Det som ställde till det lite var den befintliga markisen som monterats på två fyrkantsrör som spänts mellan golv och tak på insidan av balkongräcket. För att kunna montera glaset så måste markisen flyttas till utsidan av balkongen och monteras med några specialfästen. Eftersom andra i området gjort samma sak fick jag tips på det företag som utfört arbetet. Jag kontaktade Zento, som företaget heter och beskrev mitt problem och förklarade hur jag ville att det skulle lösas. Men där saknades helt intresse, det var ingen bra lösning och markisen var för kort för att sättas på utsidan av balkongen enligt Zento.
De föreslog i stället en ny markis för ca tiotusen, montering av densamma för ca tvåtusen och hyra av en skylift för ca ettusensexhundra. Man brukar säga att goda råd är dyra men det här rådet var inte gott utan enbart dyrt.
Bra karl reder sig själv tänkte jag och kollade hur fästena såg ut hos en granne med motsvarande balkong. Sedan beställde jag fästena av en son till goda vänner, köpte en fallsele och en livlina och sedan monterade jag alltihop själv.
Såhär efteråt hyser man en liten tacksamhetens tanke till Zento som troligen tyckte att det var ett skitjobb man inte ville ha. Nu sparade vi några sköna tusenlappar som vi kan göra något annat kul för.
Utöver Zento så finns det ett par stycken andra företag i Sundsvall som arbetar med markiser.

Inga kommentarer: