torsdag, juni 10, 2010

Det blir bara dyrare och dyrare...

Man blir ständigt påmind om skillnader mellan olika företeelser i Sverige och Thailand. Här hemma kostar matkassen avsevärt mer än i Thailand. Där lever fem personer betydligt billigare än vad enbart Yaya och jag gör tillsammans när vi kommer till Sverige. Bilskatt och bilförsäkring är också flera gånger dyrare i Sverige än i Thailand. Jag gjorde service på min Toyata i Thailand några veckor innan vi åkte till Sverige vilket kostade strax under tvåtusen bath. Servicen på min Toyota i Sverige kostade strax över tretusenfemhundra kronor. Den avgörande skillnaden är i första hand arbetskostnaden och momsen i Sverige.
Rent allmänt har skillnaden blivit mindre med anledning av att den svenska kronans värde har försämrats. För ca ett och halvt år sedan fick jag 52 -53 bath för en svensk tia. Nu är jag glad om jag får något över 40 bath för samma tia. Inte mycket att gnälla över kan man tycka när det handlar om mindre summor men är det handlar den summa vi spenderar under ett år så handlar det om mer än 130 000 bath. För den summan kan man ex v köpa tre motorcyklar av EU-typ, så skillnaden är långt ifrån försumbar.

Inga kommentarer: