torsdag, september 30, 2010

Ingenting att hoppas på....

Jag läste någonstans att allas vår kamrat, Lars Ohly erbjudits en tjänst på den Transsibiriska järnvägen. Jag vet inte om det finns någon substans i det eller om det bara är ett rykte. Vad jag förstått så tvekar Ohly då han har ett besvärande förflutit som kommunist. Han verkar vilja ha garantier för att denna omständighet inte skall bli offentlig om han accepterar tjänsten.
Man kan väl förmoda att efterlevande till de ca trettio miljoner människor som kamrat Stalin lät avrätta i kommunismens namn fortfarande har dessa illdåd i klart minne. Det kanske inte är helt fel att misstänka att detta förhållande skulle kunna innebära problem för kamrat Ohly.
Dessutom finns det inte heller tillgång till friskolor vilket innebär att barnen tvingas gå i statliga/kommunala skolor tillsammans med barn till helt vanligt folk vilket kan innebära starka slitningar i familjen.
Jag tar mig friheten att gissa att Sveriges sista kommunist tackar nej till erbjudandet och vi får fortsätta att dras med honom här hemma.
Jag är dock ganska övertygad om att hans tid som partiledare kommer att läggas till handlingarna innan det blir aktuellt med en ny valrörelse och det är inte någon speciellt vågad gissning.

Inga kommentarer: