torsdag, juni 20, 2013

En positiv överraskning....



I måndags kväll tittade jag på fotbollsmatchen mellan Gif Sundsvall och Assyriska som visades i TV:n. Jag vet inte om det berodde på att Giffarna spelade så dåligt, men medan jag tittade fick jag ont i bröstet. Jag övervägde att åka upp på akuten, men då jag läst om väntetiderna där beslöt jag att avvakta till morgondagen. Värken hade inte släppt på morgonen utan jag hade ett tryck över bröstet som kändes bak i ryggen. Klockan åtta gick jag ned till vårdcentralen och där blev jag omhändertagen på en gång. Man tog ett EKG och jag fick syrgas. Då man ser alvarligt på den här typen av symtom skickades jag ganska omgående vidare med ambulans till akuten på sjukhuset. Där togs ett nytt EKG och diverse blodprover. Enligt läkaren fanns det små avvikelser på resultatet från EKG:t så jag skickades vidare till en avdelning som kallas AVA. Där blev det nya prover och så blev jag uppkopplad till en skärm som visar hur hjärtat arbetar. Den kopplade man bort på morgonen dagen efter då den inte visade att något var onormalt. Vid den tidpunkten hade trycket över bröstet avtagit ganska markant. Jag fick också genomgå en lungröntgen under förmiddagen och även där var det utan anmärkningar. Avslutningsvis innan jag blev utskriven fick jag göra ett arbets-EKG för att utesluta kärlkramp. Det visade inte heller något anmärkningsvärt annat än att jag presterade ca 30 procent bättre än vad som är normalt för en gubbe i min ålder.

Jag är mycket positivt överraskad hur det hela fungerade med tanke på allt negativt som skrivs om sjukvården i Västernorrland. Jag blev mycket väl omhändertagen på vårdcentralen, akuten och AVA och alla var mycket trevliga och jag kände ett stort förtroende för dem.

Det är synd och skam att en så viktig verksamhet, som sjukvården skall styras av inkompetenta politiker som för lång tid tillbaka tappat kontakten med sina uppdragsgivare.

En sån här gång får man också en påminnelse om att man inte är odödlig och att man har livet som ett lån.

Samma dag som jag kom hem fick jag också besked om att mina problem med höger höft och ben inte beror på artros, fraktur eller felställning som min Thailändska doktor uppgivit. Det är alltså inte aktuellt med någon höftledsoperation. På måndag skall jag träffa en sjukgymnast för råd angående träning och eventuell behandling. Fortsättning lär följa…

Inga kommentarer: