fredag, april 18, 2014

Avbrott och störningar....



Livet här borta handlar en hel del om avbrott. Det kan vara strömavbrott, internetavbrott och även avbrott på den kommunala vattenförsörjningen. Däremot är det aldrig några avbrott då det gäller leveranserna av fakturor på nämnda tjänster.

I ärlighetens namn får jag väl tillstå att det blivit bättre under de senaste åren men för den skull är det inte bra. Att få ett strömavbrott mitt under matlagningen är ju ingen höjdare och det har gjort mig väl medveten om att det finns starka skäl att använda sig av gas i stället för el i det här landet. Vid strömavbrotten tappar man också internetaccessen då routorn är beroende av det publika nätet. Det förekommer även störningar på internet som inte är kopplade till strömavbrott. Sådana störningar, som naturligtvis brukar uppstå under V75-sändningarna och då företrädesvis då hästarna har 200 meter kvar till mål är smula irriterande om jag uttrycker det försiktigt. Utav en händelse råkade jag fråga Mijos pojkvän när man skulle börja använda sig av fiberoptik i Thailand. Döm om min förvåning då han förklarade att det hänger en fiberoptikkabel alldeles vid tomtgränsen och den har tydligen hängt där ett antal år. Jag har betalat 1600 bath/månad hos 3BB för 15 mb/sek och fick nu veta att jag kunde få 20 mb/sek från en annan leverantör för 1400 bath/mån.

Bytet var fixat på några dagar så nu har jag fiberoptik och 20 mb/sek.

Vattenförsörjning har väl funkat i det stora hela men nätet är underdimensionerat och blir det störningar ställer det till stora problem. Att stå i duschen fullt intvålad och höra sucken från kranen då vattnet ersätts av luft gör lätt en annars tålmodig man till en intolerant varelse. Att grannbutiken drabbats av samma problem gör ju att de inte reagerar speciellt då man kommer intvålad och med badlakanet runt höften och ber att få köpa några flaskor vatten.

Pump med alternativa funktioner
Vårt system fungerar så att vatten från det kommunala nätet fyller upp vår tank från viken vi sedan, via en pump, får vatten till samtliga tappställen i huset. Det redan dåliga trycket i det kommunala nätet blir ju inte bättre av att alla har behov av att fylla på sina tankar samtidigt. Efter det senaste avbrottet tog det mer än två dygn innan tanken var fylld. För att undvika dylika problem i framtiden kontaktade jag en ”VVS-montör” och diskuterade lämpliga åtgärder. Åt själva avbrotten var inte mycket att göra åt men genom att köpa och installera ytterligare en pump skulle påfyllningen av tanken gå mycket snabbare. Jag skulle få köpa en utmärkt pump för ett vänskapspris på ca 6000 bath. Varför inte använda den befintliga pumpen och göra så att man kunde välja funktion. Det trodde han inte mycket på, men jag gjorde en ritning hur jag tänkt mig lösningen och till slut var han övertygad och drog några nya rör och installerade några kranar så nu har pumpen två funktioner som jag kan välja mellan. 

Detta till en kostnad av 800 bath.

Inga kommentarer: