måndag, april 07, 2014

En del att göra innan resan till Sverige...



Nu är det varmt och ännu varmare blir det innan det är dags för regnperioden som brukar infalla i mitten på maj. På söndag infaller Songkran d v s den årligt återkommande vattenfestivalen och i vanlig ordning lär det bli vått.

Buss från Söderhamn
Snart är det också dags för oss att åka till Sverige igen och förra veckan bokade jag biljetter via SJ:s sajt på nätet. Jag trodde inte att det var sant då det inte fanns någon direktförbindelse mellan Arlanda och Sundsvall den aktuella dagen. I stället blev det SJ:s snabbtåg till Gävle där byte sker till X-tåg som tar oss till Söderhamn. Som extra knorr så blir det sedan buss från Söderhamn till Sundsvall. Ingen höjdare då vi har mycket bagage och några bagagevagnar brukar det inte finnas, varken i Gävle eller i Söderhamn. Rent ut sagt riktigt bedrövligt.

Hos tandläkaren
Det är en hel del som skall göras innan vi åker till Sverige. Med förra årets katastrof på näthinnan vill jag förebygga en upprepning i den mån det nu går. Jag har i alla fall låtit flytta upp AC-aggregatet och pumpen på väggen och vi skall också införskaffa sandsäckar i förebyggande syfte. Jag måste även hitta på något så att avloppen kan stängas så att eventuellt vatten inte kommer in den vägen. Jag har också planerat att kakla om badrummet och installera ett bubbelbadkar men det är möjligt att det projektet får anstå tills vi kommer tillbaka i höst.
 
För närvarande genomgår jag också en helrenovering av tandgarnityret vilket bland annat omfattar utbyte av amalgamfyllningar till epoxifyllningar, några nya kronor samt en brygga och jag hoppas att det hinner slutföras innan vi åker. Tillverkningen av kronorna och bryggan sker i Bangkok utifrån en avgjutning av mina båda käkar som min tandläkare gör. Ingen speciellt trevlig upplevelse att sitta med detta i munnen och vänta på att smörjan skall stelna.

Inga kommentarer: