lördag, maj 02, 2015

Bröllop i Thailand..



I torsdags var vi på bröllop strax utanför Prasat, ca 30 kilometer från Surin. Brudgummen var från hustruns familj som inom parentes sagt, är ganska stor. I mina ögon var det ett storslaget och påkostat bröllop. Nu skall det väl påpekas att jag inte närvarat vid alltför många bröllop, varken i Sverige eller i Thailand så min bedömning kan kanske ifrågasättas. Begravningarna har varit betydligt fler än bröllopen.
Jag och hustrun flankerar bröllopsparet

Man hade hyrt en skola och dukat upp på fotbollsplanen med himlen som tak. En himmel som lystes upp av åskblixtrar under hela kvällen. Ett pampigt skådespel som inte planerats och jag frågade mig vad som hade hänt om det börjat regna. Men Buddha är på de godas sida och såg till att regnbyarna tog andra vägar.
Det var så kallade ”China table” som gällde och på fotbollsplanen hade det placerats ut 73 bord med plats för åtta personer runt varje bord. På samtliga bord fanns utplacerat två stora flaskor öl (Leo), Fanta, Cola, sodawater, vanligt vatten och en flaska av den eminenta thailändska whiskyn Hong Tong. Under kvällen serverades åtta rätter och alla lät sig väl smaka även om inte jag smakade på allt.
Sång och musik hela kvällen

Tog dryckerna slut så fylldes det på med nya. Vi underhölls med sång, musik och dans från en stor scen som byggts för detta tillfälle.

 Bröllop, begravningar och andra större tillställningar i Thailand finansieras till stor del av de inbjudna gästerna. Innan vi gav oss iväg kollade hustrun hur mycket brudgummens närmaste bidragit med då vår yngsta dotter, Mort, gifte sig. 600 bath var det den gången, så nu ansågs det passande med 700 bath som förpassades i ett kuvert där vi skrev våra namn och önskade lycka till. Under middagen gick brudparet och två assistenter omkring med en stor ”insamlingsbössa” där vi och alla andra fick stoppa ned våra kuvert. Yaya berättade att man hade några räknenissar som senare, under överinseende av familjen, öppnade kuverten, räknade och bokförde intäkterna. Jag är ytterst tveksam till att det ”gick ihop”. I Thailand är det brudgummens föräldrar som får stå för fiolerna.

Insamling av kuverten
Det var en mycket trevlig tillställning men allting har en ände och vid 23-tiden startade vi färden tillbaka till Surin. Väl hemma igen kunde vi konstatera att Buddha valt att styra minst en av kvällens regnbyar till vår gata. Det var bara att ta av sig skorna och rulla upp byxbenen ovanför knäna innan vi klev ur bilen. Uppskattningsvis var det ca två decimeter vatten på gatan.
 
Regnperioden är tidig i år så nu längtar jag till Sverige. 

Inga kommentarer: