lördag, mars 11, 2017

Nya körkort...



För några dagar sedan konstaterade jag att mina thailändska körkort (ett för bil och ett för motorcykel) hade upphört att gälla den 3 mars.

I Sverige blir man påmind i god tid av Transportstyrelsen och bara man besvarar påminnelsen skickas ett nytt körkort via posten. I Thailand är det upp till mig att hålla reda på utgångsdatum. Körkorten gäller i fem år och för att förnya dem måste man ha ett speciellt dokument från Immigration Bureau att visa upp för ”körkortsutfärdarmyndigheten”. 

I samband med att jag skulle få detta dokument utfärdat upptäcktes det att hustrun slarvat med att lämna uppgifter om att jag bor tillsammans med henne. Man betonade också att man såg allvarligt på detta slarv.

Jag ifrågasatte vad de menade då jag besöker Immigration Bureau var 90 dag för att redovisa var jag bor och att alla mina uppgifter finns i myndighetens databas. Men se det var en annan avdelning och nu gällde det den här avdelningen fick jag till förklaring. Jag fick också en broschyr (på thailändska) av vilken framgick vikten att ha detta dokument tillgängligt i händelse av polisbesök i hemmet t ex.

I det här sammanhanget finns det all anledning att klargöra att thailändska myndigheter är mycket noga med att hålla koll på vilka man släpper in i landet, var de uppehåller sig och vad de sysslar med. Det är en milsvidd skillnad om man jämför med den Humanitära stormakten strax söder om Nordpolen.

Enligt chefen så kostade det normalt 2 000 THB att få dokumentet utfärdat men nu erbjöds vi ett ”specialpris” på 800 THB. Jag accepterade och begärde kvitto på summan. Man kunde ha hört en knappnål falla i golvet när jag nämnde kvitto men hustrun tog över och så var allt ok – utan kvitto.

Dagen efter var vi tidigt på ”körkortsutfärdarmyndigheten” och där kan man lugnt påstå att det var kö. Jag räknade till 45 sittplatser och uppskattade körkortsaspiranterna till i storleksordningen 170 personer. Jag lämnade nödvändiga handlingar till den som var ansvarig för detta och sedan var det bara att vänta och se vad som skulle hända. Efter några timmars väntetid var det min tur att genomgå en koll på att jag inte var färgblind, en test på min reaktionsförmåga samt en test på att jag klarade av att göra avståndsbedömningar.

Då det var klart skulle man stänga för lunch och vi var välkomna tillbaka under eftermiddagen. Strax efter klockan 13.00 startade den andra ronden där jag tillsammans med ca 40 andra körkortsaspiranter fick titta på en video som handlade om trafikvett, alkohol och bilkörning, olycksfall i trafiken etc. Videon var på thailändska och det enda jag med säkerhet förstod var att i Thailand är det 0,5 promille som gäller. Videon avslutades med frekvenser från svåra olyckor där lastbilar, bussar och tankbilar var inblandade. Ganska ruggigt faktiskt.

Därefter gick det snabbt. Jag fick en nummerlapp, ropades upp och betalade 1 060 THB för körkorten. Därefter blev det fotografering och några minuter senare lämnade jag ”körkortsutfärdarmyndigheten” med två nya körkort gällande till den 3 mars 2023.

Inga kommentarer: