onsdag, juni 28, 2017

Mer om sjukvården....



Nu avlöser besöken på vårdinrättningarna varandra. I går var det dags att röntga matstrupen på Sundsvalls sjukhus. Det var inte någon speciellt behaglig upplevelse då man måste dricka kontrastvätskor under undersökningen. Det var inte gjort i en handvändning heller, då det tog nästan en timme innan det var klart och sedan var det bara att vänta medan läkarna kollade att bilderna var ok.

Idag lämnade jag ett meddelande till min doktor på vårdcentralen där jag bad att hon skulle lägga ut undersökningsresultatet i receptionen under eftermiddagen så att jag kunde hämta det. Det fungerade bra och nu har jag tagit del av resultatet.

Röntgenundersökningen visade en viss tendens för maten att stötas upp från magsäcken till luftstrupen samt ett litet brock på övre magmunnen. Det stämmer dock inte överens med den känsla jag har. 
Då problemen uppstått har det varit i samband med dagens första måltid och då har det inte funnits någon mat i magsäcken att stöta upp. Jag är ganska övertygad om att maten har fastnat på väg ner. 

Doktorn har skrivit ut Omeprazol som jag skall prova i 14 dagar. Doktorn har även skrivit en remiss till kirurgen för att höra om man behöver utreda detta vidare. I morgon skall jag skriva ned mina synpunkter och be doktorn bifoga dessa till remissen.

Tills vidare får jag väl hoppas att medicinen hjälper – men fan trot!

Inga kommentarer: