torsdag, juni 08, 2017

Mycket att hinna med efter hemkomsten...

 Nu är vi åter i Sundsvall efter en inte helt händelselös resa. Det var inte nog med att man senarelagt avgången från Istanbul till Stockholm med 30 minuter, man lyckades också missa den nya avgångstiden med drygt 30 minuter vilket gjorde att vi missade tåget till Sundsvall med ca 6 minuter.
Jag tvingades därför köpa nya biljetter till en kostnad av 1750 kronor.
Med facit i hand skulle vi naturligtvis chansat på att konduktören låtit oss åka med den ogiltiga biljetten.

Det är en hel del att ta reda på då man varit borta åtta månader, en del viktigare än andra. Att ställa på bilen är en av de första åtgärderna jag brukar vidta. Att sätta på golvvärmen i badrummet är också prioriterat med tanke på klimatet i Sverige.

Att gå igenom posten är också en viktig åtgärd och den här gången väntade jag på en kallelse till en röntgenundersökning av mina artrosdrabbade höfter. Problemen har tilltaget och jag har svårt att gå.

Jag kunde också konstatera att Transportstyrelsen skickat ett antal pappersfakturor trots att jag anmält att jag vill ha E-fakturor.

Den första fakturan avsåg en infrastrukturavgift på 9 kronor. Min bil hade passerat Sundsvallsbron utan min vetskap. Hustrun och hennes dotter hade besökt vänner i Svartvik och vid hemfärden hamnade de av misstag på bron. Ingen av dem hade en susning om att det kostade pengar att köra över bron så den informationen gick aldrig fram till mig.

Faktura nummer två omfattade, förutom infrastrukturavgiften, en förseningsavgift på 300 kronor. Den tredje fakturan hade utökats med en tilläggsavgift på ytterligare 500 kronor så nu var skulden till Trafikstyrelsen uppe i 809 kronor

Men då jag inte hade en aning om dessa fakturor och än mindre haft en fair chans att göra rätt för mig så hade ärendet hamnat hos kronofogdemyndigheten och då var kravet uppe i 1490 kronor.

Så det var bara att betala!

Jag har nu också begärt omprövning och återbetalning och avvaktar deras beslut. Men mina förhoppningar är inte stora.

I går var jag på röntgenundersökning och trots att vi har ett stort och modernt sjukhus i Sundsvall genomfördes undersökningen i Härnösand.

Vid hemkomsten samma dag kontaktade jag min vårdcentral i syfte att beställa en tid hos min familjeläkare för problemet med matstrupen som uppstod i Bangkok. Jag fick då svaret att "min" doktor var fullbokad två veckor framåt och sedan hade hon semester. Jag redogjorde för problemet och vad den thailändska läkaren rekommenderat och krävde då att få träffa en jourläkare snarast möjligt. Men hör och häpna! Jag blev anmodad att ringa 07.45 dagen efter för att få en tid hos en jourläkare. Man tror ju inte att det är sant!

Men vad gör man? Det är ju bara att finna sig i tokigheterna. Jag fick till slut en tid på förmiddagen idag och hade turen att det var "min"läkare som hade jouren
Hon började med att redovisa röntgenresultatet och utan att gå in djupare på det så resulterade det i en remiss till ortopeden och en trolig operation.

Jag har också haft prostataproblem och och här blev det en remiss till urologen. Beträffande matstrupen så kommer jag att kallas till en röntgenundersökning snarast möjligt . Förhoppningsvis på Sundsvalls sjukhus. Jag tog också upp mina problem med synen men där blev jag hänvisad till en optiker!

Fortsättning lär följa!

Inga kommentarer: