torsdag, juli 06, 2017

Nu börjar det likna DDR...



I går kväll läste jag på sajten Nyheter Idag om en lagrådsremiss som för någon vecka sedan överlämnats till Lagrådet för yttrande. Känslan är att regeringen siktar på att kunna lägga en proposition innan valet nästa år så att ytterligare en omröstning kan genomföras efter valet.
Detta skulle göra det möjligt att de begränsningar i yttrandefriheten som regeringen nu vill driva igenom kan komma att gälla redan fr o m den 1 januari 2019.

Jag fick läsa artikeln flera gånger för att verkligen inse att jag läst det jag läst. En rödgrön regering har för avsikt att sätta munkavle på svenska folket.

Tryckfriheten innebär en frihet för var och en att i tryckt skrift uttrycka tankar, åsikter och känslor samt att offentliggöra allmänna handlingar och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.
Nyhetsartiklar innehållandes personuppgifter om ”etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande, politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse” eller uppgifter om ”att en enskild har begått lagöverträdelser genom brott, förekommer i fällande domar i brottmål eller har varit föremål för straffprocessuella tvångsmedel” kan i framtiden komma att förbjudas i Sverige, skriver Nyheter Idag.

Jag har inte kunnat hitta ett ord om detta i gammelmedia som så ofta klappar sig för bröstet och framhåller att man aldrig fejkar eller mörkar. Jag har inte heller hittat något om hur oppositionen ställer sig till detta censurförslag.

Då förutsättningen för att regeringen ska få igenom förslaget i riksdagen, är att ett eller flera av oppositionspartierna ställer sig bakom förslaget, kan man fråga sig om förslaget redan är förankrat hos Alliansen. Om så är fallet så går förslaget igenom då den riksdag som väljs 2018 kommer att rösta ja till förslaget.

Men hoppet är det sista som överger en och nu står hoppet till att Lagrådet avvisar förslaget och skickar det dit där det hör hemma – i papperskorgen.


Inga kommentarer: