fredag, juli 14, 2017

Vart tog pengarna vägen?



För några veckor sedan berättade jag om att jag beställt skatteuppgifter för taxeringsåren 1990 – 2016 hos Skatteverket.

Jag är imponerad över den service Skatteverket visat i detta fall. Det tog inte många dagar innan jag hade uppgifterna i brevlådan.

Efter det har jag sammanställt uppgifterna och kan därmed få en överblick av mina inkomster, fördelade på inkomst av tjänst och kapital, under den aktuella perioden. Ganska intressant faktiskt och min första reaktion blev; var fan har pengarna tagit vägen?

Okay, det var inkomsterna, men utgifterna i form av olika skatter är minst lika intressanta. Skillnaden är att här finns det svart på vitt vart pengarna tagit vägen.

Av sammanställningen framgår hur mycket jag betalat i kommunal- och statlig inkomstskatt (fördelat på inkomst av tjänst och kapital), förmögenhetsskatt och fastighetsskatt de senaste 26 åren.

Det som inte framgår av skatteverkets sammanställning är bland annat hur mycket jag betalat i moms på olika inköp av matvaror och andra vardagliga artiklar, koldioxid- och energiskatt, skatt på flygresor, m fl skatter som jag inte känner till.

Men slår man ihop de olika skatterna så handlar det om mer än 60 % i skatt,

Med ett sådant skattetryck kan man ju tycka att samhällsservicen skall fungera och att man skall få den vård man behöver då man blir sjuk och en äldreomsorg som ställer upp för oss då den tiden är inne.

Hur det står till med äldreomsorgen i min kommun håller jag för närvarande på att undersöka, Men vad avser sjukvården i Västernorrland kan man nog likna den vid en katastrof.

Det som vi känt som det svenska samhället har slutat fungera vilket jag har för avsikt att återkomma mer specifikt om.  

Inga kommentarer: