onsdag, maj 13, 2009

Liten tuva stjälper ofta stort lass...

Tänk att en liten plastbit kan betyda så mycket. Den knapp, som på min laptop, motsvarar den vänstra knappen på en mus drabbades för några veckor sedan av värmeslag och återhämtade sig aldrig.
Jag vet inte vad det berodde på men antagligen så har det varit något problem med plasten, knappen bara vittrade sönder, bit för bit, på några dagar.
Under plastknappen satt en liten gummiplopp som är helt nödvändig för funktionen och den lyckades jag tappa på golvet med resultat att datorn blev oanvändbar.
Självklart införde jag omedelbart städförbud till dess knappen kommit till rätta.
Eftersom jag kan ta del av nyheter och utföra banktransaktioner etc på barnens dator så har jag inte varit helt strandsatt. Men eftersom den datorn saknar Å, Ä och Ö så har det inte blivit några blogginlägg på slutet.
I vilket fall som helst så kontaktade jag en datorbutik i Surin i syfte att beställa en ny knapp. Jag hade fotat datorn, medförde produkt- och serienummer för att underlätta beställningen.
Men det är bara att konstatera att när det gäller kundservice så är man kvar på ”trädklättrarstadiet”. Beskedet jag fick var att jag kunde lämna in datorn så skulle de sända den till Bangkok för åtgärd. Ingenting av min argumentation gjorde några intryck på personalen.
Så fort det är något man vill slippa eller som man upplever som svårt då pratar man inte heller engelska.
Men skam den som ger sig, det blev ett besök i en annan butik och innan jag framförde mitt ärende så säkerställde jag att det fanns engelskspråkliga färdigheter hos personalen. Efter det framförde jag mitt ärende och reaktionen blev den samma här – jag måste lämna datorn så att de kunde sända den till Bangkok.
Men efter en del diskussioner där jag lovade att ta ansvar för monteringen av den nya knappen så lovade man att kontakta generalagenten i Bangkok.
Tyvärr så var det en Thailändsk högtidsdag så det var stängt i Bangkok. Ägaren lovade dock att han skulle återkomma. Två dagar senare hade han inte återkommit, vilket är mycket vanligt. Jag skulle ha blivit mer förvånad om han hade återkommit.
Det blev ett nytt besök i butiken och han lovade ånyo att kontakta Bangkok. Det gick ca en timme så ringde han och meddelade att man måste beställa knappen från ett annat land vilket bl a innebar en leveranstid på minst en månad och priset landade runt 4000 bath, d v s ca 1000 SEK.
Nu står mitt hopp till en bekant hemma i Sverige som har tillgång till några skrotade maskiner.
Problemet är ju inte olösbart på något sätt eftersom jag kan koppla in en mus. Jag ville helst slippa det och därför satte jag igång finkamning av golvet för att hitta gummiploppen. Den som söker han finner och städförbudet kunde upphävas med omedelbar verkan.
Nu har jag tillverkat en ny knapp av styvt papper, en bit dubbelhäftande tejp och med två tejpremsor som stödförband.
Det är ingen varaktig eller genialisk lösning men det funkar för tillfället.

1 kommentar:

Anna from Sweden sa...

Jag älskar det du skriver, vilken underbar humor! Nu har jag mycket att läsa. Tack!