torsdag, januari 17, 2013

Förbrödringen som uteblev....



Hustrun har mycket att stå i hemma i byn. Just nu är hon engagerad i förberedelserna av ett bröllop där en av hennes släktingar skall ingå det äkta ståndet. Själv har jag inget större intresse att delta utan jag och Zippo stannar i sta’n.

Nu är det 17 dagar sedan jag inledde mitt asketiska leverne. Däri ingår det mesta om jag räknar bort tagelskjortan. Späkningen omfattar i stället 10 -12 kilometers daglig förflyttning på vår 2-kilometers bana och ca en timme i gymmet 3 - 4 gånger i veckan. Detta sker i kombination med total frånvaro av alkoholhaltiga drycker och mindre matportioner. Till min glädje kan jag konstatera att kroppen börjar inta acceptabla former och snabbt närmar sig ett acceptabelt BMI.

Som gräsänkling tycker jag att jag kan unna mig vissa förmåner och i går kväll beslöt jag mig för att åka in till centrum för att aväta en enklare middag. Det blev inga märkvärdigheter utan jag nöjde mig med något som vi i Sverige kanske skulle definiera som husmanskost. Det var dock ingen höjdare och vatten flaskan upplevde jag mest som ett illvilligt förlöjligande av mina försök att leva ett sunt liv.
Nyttigare än öl, sägs det
Det var ganska lugnt på sta’n och på restaurangen var så gott som samtlig bord lediga. Skall jag vara ärlig så påminde det mer om väntrummet hos tandläkaren än en restaurang. Men när jag var så gott som klar med min middag och bett att få in notan inträder ett gäng herrar bestående av fyra personer. Det skulle vara ett kraftigt understatement att påstå att de var berusade och det gick inte att ta fel, då det både syntes och hördes, att de var från ”Koskenkorvaland”. 

Det tog inte lång tid innan en av dem visade sig vilja inleda en dialog trots att de satt ca tjugo meter från mitt bord. ”Hurrata Ruotsi”. Jag var inte speciellt trakterad av att sitta och skrika på en restaurang vilket han tydligen insåg trots det rådande tillståndet och förflyttade sig på vingliga ben till mitt bord.

Jag konstaterade snabbt att han medförde en kraftig doft av starksprit och att minsta gnistbildning troligen skulle riskera att blåsa ut hela restaurangen. Jag betalade därför snabbt notan och lämnade kvickt riskzonen, dock inte helt oförberedd på att bli nedslagen av en tryckvåg.

Undrar hur de de finska herrarna mår i dag?

Inga kommentarer: