tisdag, juni 17, 2014

Många bäckar små...

När vi åker till Thailand ställer vi av bilen och meddelar Radiotjänst att vi kommer att vara utanför Sveriges gränser under ca 8 månader. Det enda kravet Radiotjänst har är att TV:n skall flyttas till ett källarförråd eller liknande. Den får inte vara kvar i lägenheten. Fråga mig inte varför, för jag har inte en susning. Nästa gång vi åkerskall alltså två TV-mottagare flyttas till källarförrådet. När vi sedan återkommer meddelar vi Radiotjänst och det dyker sedan upp en faktura för fyra månader.

När det gäller bilen är det ännu enklare, den kör jag ned i garaget och sätter batteriet på laddning. Då jag meddelat Transportstyrelsen avställningsdatum så skickar de tillbaks en del av den fordonsskatt jag betalat. De meddelar också mitt försäkringsbolag som också återsänder en del av den avgift som jag betalat och försäkringen övergår därefter till en avställningsförsäkring. När jag återvänder till Sverige händer samma sak fast omvänt.

Men det gäller att vara observant. Den här gången kunde jag läsa att jag valt att betala min försäkring månadsvis, vilket jag inte alls gjort. Ingen hade ens frågat mig. Då jag fortfarande vill betala en gång per år så kontaktade jag försäkringsbolaget varvid det kröp fram att det var mest praktiskt för dem eftersom jag ställer av bilen varje år. När man betalar per månad tar försäkringsbolaget ut en avgift på 3 % vilket innebär att min försäkring skulle bli drygt 900 kronor dyrare per år. Efter en kortare diskussion lovade handläggaren att betalningssättet skulle ändras och anpassas till mitt önskemål.

Inga kommentarer: