måndag, juni 09, 2014

På svensk mark...


Det blir bra när det är klart

 Nu har vi varit hemma ett tag och acklimatiseringen har det väl inte varit några större problem med. En viss besvikelse var dock att inte balkongen var klar. Innan vi lämnade Sverige i höstas fick jag beskedet att utbyggnad och inglasning skulle ske under februari. Nu var hela huset som en stor arbetsplats och kunna ta någon sovmorgon var inte att tänka på. Det hörs i hela huset även om man borrar i andra änden. Nu väntar vi bara på målaren, som enligt den information vi fått skulle komma under våren. Nu känns det tveksamt om det blir målat före semestern. Men det är väl inte värre än att jag målar själv i värsta fall. Det går ju inte att sätta upp gardiner och lägga in mattan innan det är målat och gardiner och matta är beställda.

Det har varit en del att ta tag i den första tiden. Att gå igenom posten tar sin tid och den 2 juni ansökte jag om restidsgaranti hos SJ men har fortfarande inte hört något från dem. I ärlighetens namn har jag inga större förväntningar heller. SJ, hela folkets järnväg som det kallades en gång i tiden, är under konstant förfall och någon ändring lär det knappast bli med inkompetenta politiker som bestämmer.
Konungen talar till folket
Jag har även investerat i en 42” TV som jag hängt upp på väggen i sovrummet inför fotbolls VM. Jag tror att Brasilien vinner efter att ha spelat final mot Tyskland.

Nationaldagen firade vi tillsammans med goda vänner samt konungen och hans gemål i Ånge. Det var fint väder och mycket folk och alla viftade med den svenska flaggan. Annars är känslan att det är fult att han känslor för det land man växt upp i och vars traditioner man identifierar sig med. Nu verkar det som om det politiskt korrekta är en värld utan både gränser och ordning och reda. Nationalstaterna skall avskaffas om den svenska vänster-  och åsiktsmaffian får som den vill.
 
Midsommar skall vi fira i Jokkmokk och beroende på internettillgång så blir det några rader därifrån också.

Inga kommentarer: