söndag, juni 14, 2015

Det här hade jag kunnat vara utan…



I fredags skjutsade jag hustrun och en väninna till centrum och släppte av dem på parkeringsplatsen på Norrmalm. Då jag sedan skulle köra ut från parkeringen och svänga vänster blev det snävt och mitt högra framhjul snuddade trottoarkanten på vägbanans högra sida. Jag hade då två val, antigen köra upp på trottoaren eller att backa och göra ett omtag. Jag valde det senaste och backade ca två meter varefter jag körde framåt igen. Jag observerade att en bil stannat och jag tog för givet att föraren uppfattat min situation och avvaktade mitt omtag. Men föraren av bilen körde också framåt vilket innebar att det blev en enklare kollision då hon körde in främre delen av min högra framskärm. 

Papegojstuk
I fordonet färdades fyra pantertanter och alla hade synpunkter på mitt sätt att köra. Jag föreslog att vi skulle skriva en gemensam skadeanmälan men där förelåg inget intresse utan polisen skulle tillkallas så att rättvis kunde skipas. Det kändes som om jag angreps av fyra papegojor så det var bara att invänta polisens ankomst.
Polisen skrev en rapport utifrån hur jag och den andre föraren upplevt situationen. Papegojkören doade i bakgrunden tills polisen sa åt dem att knipa igen näbbarna.

Oavsett vem som var orsak till händelsen så ställer det till en massa praktiska problem, skaderapport skall skrivas, polisen skall kontaktas för erhållande av diarienummer, kompletterande uppgifter skall insändas till försäkringsbolaget o s v.
När detta är klart skall bilen lämnas in för reparation och lackering och man blir utan bil i ca en vecka.

Som rubriken antyder, så är detta en händelse man kan vara utan. Men det är ändå med ett visst intresse jag ser fram emot vad försäkringsbolagen kommer fram till vad avser vållandeansvaret.

Inga kommentarer: