onsdag, november 18, 2009

En återresa med komplikationer…

På söndag kväll (15 oktober) blev jag medveten om att Finnairs piloter skulle börja strejka med omedelbar verkan. Sist Finnairs piloter strejkade var någon gång på 70-talet och då inskränkte sig aktionen till två timmar men nu var det dags igen. På måndag försökte jag få kontakt med både resebyrån och Finnair för att få ett besked om vad som gällde för vår resa den 17 oktober. Trots ihärdiga försök via mail, fax och telefon så fick jag inga besked under dagen. Först sent på kvällen kunde jag konstatera att vi ombokats och att vi skulle flyga via Wien med Austrian Airlines. Tiderna var i stort sett desamma som de vi hade med Finnair och de stämde bra mot tågets ankomsttid till Arlanda. Tiden för flygplansbyte i Wien var 35 minuter viket jag upplevde vara i snävaste laget men det var ju Finnair som bokat så det borde inte vara några problem.
Men problem blev det, redan på Arlanda där man meddelade att planet till Wien var en timme försenat vilket blev nästan två timmar innan vi var i luften. Strax innan vi landade fick vi besked om att planet till Bangkok lyft enligt tidtabell. Sammantaget så var det 18 personer som inte kom iväg till Bangkok. Men Austrian Airlines personal skall ha all heder av sitt agerande, redan då vi kom in i ankomsthallen möttes vi av representant för bolaget som tog oss med till en disk där man ordnade inkvartering för natten samt frukost, lunch och middag nästföljande dag. Förhoppningsvis kommer vi iväg i kväll kl 23.20, men just nu befinner vi oss på Hotel Hilton Vienna så det går ingen nöd på oss.

Inga kommentarer: