torsdag, november 26, 2009

På gränsen till moment 22...

Eftersom vi blev försenade när vi skulle återvända till Thailand så kontaktade jag försäkringsbolaget angående ekonomisk ersättning för förseningen. Jag hade betalt biljetterna med Swedbanks Visakort och då ingår en reseförsäkring. Det skulle inte vara några problem bara jag kunde uppvisa ett förseningsintyg utfärdat av flygbolaget.
Att få ett förseningsintyg var inte det lättaste. Jag tyckte dock att det måste vara det flygbolag som vi flög med som skulle ordna detta, men icke sa Nicke. Där blev jag hänvisad till resebyrån som slog ifrån sig och hänvisade till flygbolaget som i sin tur hänvisade till Finnair eftersom de var med dem vi avsett flyga. Hur jag än argumenterade och skickade kopior på boardingkorten så fick jag till svar att de inte kunde hitta oss i sitt system. Men hallå, tänkte jag, om det hade hänt något måste de väl ha koll på läget. Beskedet verkade mer än skumt, det här händer bara inte.
Jag skickade ett nytt mail och meddelade att jag hade för avsikt att kontakta luftfartsverket eftersom de sannolikt skulle vara intresserad av ett flygbolag som inte vet vilka som flyger med dem. Trettio minuter senare hade jag vårt förseningsintyg till min e-post adress tillsammans med en förklaring varför de inte hade kunnat hitta oss i sitt system. Okay, det blev lite strul och en hel del tid och kraft fick läggas ner på det här men jag tycker att det uppvägs av det sätt på hur vi blev omhändertagna i Wien under det dygn vi tvingades vänta på anslutningen till Bangkok. Så för min del får Austrian Airlines fullt godkänt och dessutom har de moderna flygplan och flygvärdinnor som har lång tid kvar innan de uppnår ”bäst före datum”.

Inga kommentarer: