måndag, november 30, 2009

En hel månad i moll....

November 2009 har knappast varit en månad som man kommer att minnas med någon större glädje. Sorg, flygstrejk, förseningar, problem med flygbolag, punktering mm, och som inte det skulle vara nog så åkte jag på en riktig influensasmäll. I lördags så kändes det som om det gick åt rätt håll och flera av symtomen var borta men natten mot måndag tog det fart igen. Skitdålig är bara förnamnet så det blev ett nytt besök på sjukhuset.
Sjukhuset, som drivs i privat regi, heter Ruampaet och ligger mitt i sta’n, ca 5 minuter med bil hemifrån. Hur mycket folk som än tycks vänta på sin tur så har det aldrig varit någon väntetid för mig, det är som om jag tilldelats en egen fil. Jag bara lämnar kortet i receptionen och vips så står där en sköterska som tar hand om mig. Det börjar med blodtryckskontroll, sedan blir det undersökning och samtal med doktorn medans sköterskan väntar. Efter undersökningen föreslog doktorn att mina lungor skulle röntgas, så under ledning av sköterskan så förflyttade vi oss till röntgenavdelningen. Det tog inte lång stund innan allt var klart där och sköterskan hämtade för ny konfrontation med doktorn.
Röntgenresultatet var inte bra, det förstod även jag då vi tittade på bilden men riktigt vad som var fel fattade jag inte men det skulle Yaya förklara då vi kom hem. Doktorn ville att jag skulle stanna på sjukhuset men eftersom den medicinska behandlingen inskränker sig till en ny antibiotikakur upplever jag inte att det är någon skillnad att vara i bostaden eller på sjukhuset. Ekonomiskt är det dock en betydande skillnad vilket, även om jag stannat på sjukhuset, inte drabbat mig eftersom försäkringsbolaget betalar en ev sjukhusvistelse. Efter doktorns genomgång fick jag sitta i tio minuter med en ansiktsmask som var kopplad till någon form av gas (syrgas?) som jag fick andas in. Det var i alla fall inte lustgas.
Därefter var det dags att betala och dagens faktura slutade på 1229 bath inklusive medicin. Röntgenplåten fick jag med mig i ett kuvert.
Väl hemma skulle Yaya förklara vad det var som var fel och med hjälp av lexikonet så pekade hon ut ordet lunga så jag är inte ett dugg klokare.
Återbesök på fredag och om jag blir sämre så skall jag komma in omgående.

Inga kommentarer: