måndag, november 08, 2010

Kungen i focus....

Svensk demokrati kommer nog inte att vara någon åtråvärd exportprodukt bland andra länder efter skriverierna om vår statschef. Att några journalister skriver en bok baserade på uttalanden från ett flertal anonyma källor må väl vara men att skandalpressen (Expressen och Aftonbladet) hakar på och utvecklar det hela måste ju få författarna att gnugga händerna. Klirr i kassan, tack skall ni ha, det var bra.
Jag bryr mig inte speciellt mycket om kungahuset men jag tycker det är bedrövligt att man skall kunna tjäna pengar på att skriva så’n här skit. Om kungen eller någon annan person i landet haft något vänsterprassel för tjugo år sedan, eller senare så må väl det vara deras ensak.
Jag ställer upp till etthundra procent på demokrati och yttrandefrihet men så’n här skit kan vi vara utan.
Skulle något liknande ha hänt i Thailand så skulle det inte funnits den minsta möjlighet att ge ut en bok om det. Bara försöket att göra det skulle innebära att författarna låstes in för all framtid.
Jag ifrågasätter inte om det som avslöjas i boken är sant eller inte, men jag tycker att alla medborgare skall ha rätt till ett privatliv och där dessa otäcka, slippriga, vidriga, snokande hyenor skall förpassas till första bästa soptipp.
Konsekvenserna av att det som nu sker och accepteras blir ju att varje svensk medborgares privatliv i minsta detalj fortsättningsvis blir legitimt att presentera i media.

Inga kommentarer: