lördag, november 13, 2010

Stormen tilltar…

Stormen tilltar och den kommer inte att bedarra och att något skulle hända till slut var inte bara väntat, det var självklart. Men jag måste tillstå att jag inte trodde att det skulle få den omfattning det nu fått. Panik, kaos, och försvar av positionerna kring köttgrytorna är nu en realitet.
Brist på ledarskap, brist på en konkret politik och helt avsaknad av en plan för hur problemen skall tacklas.
Jag finner ingen anledning att försvara Mona Sahlin, men skall man vara riktigt ärlig så ville hon inte ha med kommunisterna i det rödgröna samarbetet vilket hon dock fick bakläxa på.
Var är de som tvingade fram det beslutet i dag, hukar de i kulisserna? Det beslutet är nog det enskilt största skälet att det sket sig i valet.
Skatt på "förmögna" och återinförande av fastighetsskatt går inte hem i stugorna.
Tanken att sjuka och arbetslösa skall kunna leva ett liv på samma nivå som de som jobbar ställer inte folk upp på i dag. Så är verkligheten även om jag inte delar den uppfattningen fullt ut.
Den okontrollerade och urspårade invandringen är en annan fråga som man tvingas ta tag i om man vill överleva som parti. Det är en realitet som man inte kommer ifrån.
Men vågar man ta de beslut som erfordras och forma en helt ny politik för framtiden?
Det kommer säkert att visa sig men jag tror inte att Mona Sahlin är den som kommer att leda det arbetet.
Jag tror faktiskt att hon kommer att avgå innan nästa vecka är slut. Hon har ju fullständigt tappat greppet om det mesta.

Inga kommentarer: