tisdag, december 21, 2010

Nu är det jul igen....

30,8 grader, klarblå himmel, vindstilla och helt snöfritt, en viss skillnad från det Skandinaviska väder vi har kunnat läsa om i tidningarnas nätupplagor.
Snart är det julafton, men någon julstämning har jag inte upplevt, även om varuhusen spelar julsånger och kränger plastgranar i olika storlekar.
Julfirande är ingen tradition här, men på turistorterna är det lite annorlunda, där finns det tillgång till svenska julbord med julskinka, sillsallad, prinskorv, kalvsylta och allt det andra som skall finnas på ett välfyllt julbord.
Skinkan är väl det jag saknar mest annars går det ingen större nöd på mig.
Jag läste någonstans att Diskrimineringsombudsmannen (DO) rekommenderat att man börjar kalla julklappar för vintergåvor så att muslimerna i Sverige inte skall känna sig diskriminerade. Det är nog bland det dummaste jag har hört. Snart har svenskarna avskaffat sig själva om detta vansinne skall fortsätta.
Vi hade pratat om att åka hem några veckor över jul och nyår och jag kollade på biljettpriser men hur det var så beslutade vi oss för att stanna. Så här, med facit i hand, tror jag det var ett riktigt beslut. Det hade inte varit speciellt roligt att bli sittande på någon Europeisk flygplats och vänta på att flyget skall kunna lyfta eller måsta vänta på Arlanda tills banverket tinat växlar och rengjort rälsen så att tågen kan gå.
God jul och gott nytt år till er som läser min blogg.

Inga kommentarer: