måndag, maj 09, 2011

Dagarna rullar på...

I onsdags var det meningen att vi skulle åka till Korat och hos Immigration Office få det dokument som gör att jag kan förnya mitt körkort. Viss av tidigare händelser ifrågasatte jag om vi skulle kolla om det var öppet. Hoppsan, helt överraskande kom familjen på att det var en helgdag. Coronation Day, en allmän helgdag som infaller den 5 maj varje år. Det är ungefär som om jag skulle missa en långfredag. Jag kollade upp Coronation Day och konstaterade att den firas till minne av kungens kröning 1946. Nu kommer vi nog inte iväg till korat förrän nästa vecka.

Nu är det riktigt varmt här. Det har varit över 40 grader - i skuggan, flera dagar på slutet. Jag placerade en badtermometer på trädgårdsbordet för att mäta hur hett det var i solen. Badtermometern visade bara upp till 50 grader. Jag har nu utlyst frid över dess minne.

Ishockey-VM går ganska obemärkt förbi här borta. Jag har inte ens kollat om man kan se det på Eurosport för i så fall så finns det en restaurang som har norsk ägare som har Eurosport. Däremot så har jag följt fotbollen i Europa och främst Premier Leauge. Sent i gårkväll kollade jag in matchen mellan Manchester United och Chelsea och där avgjordes sannolikt guldstriden då Manchester United vann med 2-1. De fick en kalasöppning med mål redan efter 40 sekunder. Chelsea kom igen lite i den andra halvleken men var aldrig riktigt nära. I övrigt så kan man väl nämna att Arsenal rasat ihop som ett korthus på slutet, att även Tottenham inte höll hela vägen men att Liverpool varit mycket bra på slutet. Tränarbytet och försäljningen av Torres är orsaker som säkert påverkat.

Då fotbollen var slut var det bara att sitta kvar och titta på tennis från Madrid. Final mellan hemmahoppet och förstaseedade Nadal och serben Djokovic. Det blev en kanonmatch men där känslan redan från början var att inte Nadal skulle räcka till den här gången, vilket han inte heller gjorde. Den här gången var Djocovic för bra och han vann i två raka set.

Klockan var tre innan man kom i säng.

Inga kommentarer: