måndag, maj 30, 2011

Lurad riktigt ordentligt, men....

Förra året köpte Yaya en begagnad ”moppe” åt Rem fast att han bara var fjorton år och saknade körkort. Trots att jag tydliggjorde mina farhågor så genomfördes affären. Min känsla var då att det skulle kosta en del att hotta upp hojen och att en hel del prylar behövde bytas. Så sant, så sant det har kostat en del ”blåbärspengar” för lackering, nya stötdämpare och fälgar, ny sittdyna och en del andra något billigare detaljer. Ändå så har hojen stått obrukbar ca en månad innan vi skulle till Sverige och det var inte helt lätt att få ett klart besked var i de eventuella bristerna och problemen bestod i. Då jag har haft dålig erfarenhet (minst sagt) av en del verkstäder så ville jag att moppen skulle lämnas till en ny verkstad och att vi skulle få en offert på vad som behövde åtgärdas och vad det skulle kosta. Efter många om men fick vi ett pris på ca 5000 bath vilket inkluderade arbete och delar som skulle göra moppen i så gott som nyskick. Jag lovade att betala det under förutsättning att alla delar och detaljer som man måste byta skulle återlämnas till oss. Ca 5000 bath blev 5700 bath innan det var klart men alla utbytta detaljer skulle bifogas så jag sa ok.


En bild säger mer än ord, de utbytta delarna bestod bland annat av två kolvar (moppen är encylindrig) ett tvivelaktigt förgasarhus, några vajrar, ett nytt batteri (det gamla var nytt i februari), tre identiska växelförare och lite andra oidentifierbara detaljer.

Det var nog tur att vi skulle åka till Bangkok samma dag, annars har nog verkstadsägaren fått problem med en inte alltför godtrogen och lättlurad svensk. Men vi kommer tillbaks i oktober…

Inga kommentarer: