onsdag, september 14, 2011

Sommaren nu svunnit har sin kos....


Det är mer än en månad sedan jag skrev något på min blogg. Det beror inte på att det inte händer saker som är värda att kommentera och belysa. Det handlar snarare om att inspirationen inte finns där och att det varit mycket annat i sommar. Jag får väl också erkänna att det varit dåligt med uppföljningen efter regimskiftet i Thailand, så visst har det funnits en del att skriva om.
Så helt plötsligt så dunkar hösten på dörren och yrvaket undrar jag vart sommaren tog vägen. Det som dominerat den här sommaren är framför allt bärplockningen, där har vi lagt ned mycket tid. Det handlar ju inte bara om själva plockningen, bären skall ju rensas också. En verksamhet som jag inte deltar i annat än med goda råd och glada tillrop i produktivitetsfrämjande syfte. Det rent praktiska sköter hustrun medan jag marknadsför produkterna (blåbär och lingon), sköter kundkontakter och leveranser. Grovrensningen sker med hjälp av dammsugare och sedan sker efterrensningen för hand. Även om arbetet utförs på balkongen så kan det bli irriterande stökigt i lägenheten också och då främst i köket. Det är vid sådana tillfällen jag får påminna om att kraven på ”Swedish clean” är betydligt högre än på ”Thai clean” vilket kan få hustruns mungipor att peka nedåt.   
Tillgången på bär har varit något bättre i år än förra året men det har varit betydligt färre plockare i skogen i år än tidigare år vilket gjort att det gått lite bättre än förväntat. Bäruppköparna har inte haft något roligt år trots att priset för orensade bär legat högre än någon gång tidigare och jag undrar vad som skall hända nästa år då grossisternas frysutrymmen gapar ännu tommare än i år?
Jag frapperas också av att man inte ser några svenskar i skogarna som drygar ut pensionen eller arbetslöshetsunderstödet med bärplockning. Men det kanske är lättare att sitta där hemma i stugvärmen och gnälla om hur dåligt man har det?
För min egen del så har den motion man får då man rör sig i skogen varit det mest positiva samtidigt som jag naturligtvis gläds åt att hustrun får med sig en hygglig slant då vi återvänder till Thailand. 
I början på sommaren köpte vi en cykel åt Yaya, men som sagt det har varit en hel del så cykeln kommer nog inte att användas förrän nästa sommar.
Umgänget med vänner och bekanta har också fått stå tillbaka vilket jag beklagar men ibland har jag varit så trött att jag till och med somnat framför TV: n då man visat V75-loppen live.
Nu är det i alla fall så gott som färdigplockat och den sista leveransen sker på lördag.

Inga kommentarer: