torsdag, januari 29, 2015

Hundliv....



Nu är det livat i valphagen. Valparna har hunnit bli tre veckor och det känns som om de upptäckt att världen är lite större än gropen där de legat sedan de föddes. Nu både ser och hör de och de drar iväg åt olika håll men tiken tar snabbt tag i dem och återställer ordningen. Deras framfart är minst sagt lite vinglig även om det går bättre och bättre dag för dag.

För mig är det här en upplevelse jag aldrig varit med om tidigare, men jag är mycket intresserad och familjen upplever mig som lite daltande. Men vi från väst har en liten annan inställning till djur än vad asiaterna har. Det är nog inte många här som upplever en hund som en familjemedlem.

Vad Zippo tycker är lite svårt att förstå men tiken morrar och visar tänderna när han kommer för nära valparna. Han visar klart avundsjuka tendenser när jag visar intresse för tiken och valparna.

Jag har iordningställt en valphage där de har mer utrymme än i gropen. Det största problemet var få till en lösning så att tiken kan ta sig in och ut medan valparna inte kan ta sig ut. Men det löste sig till slut. När tiken är frånvarande tyr de sig till varandra och det ser ut som en stor boll när de tråcklar in sig i varandra.

Jag är inte alls hemma på hundraser och jag har varit lite frågande för tikens ras men vi har nu fått veta att det är en Shetland Sheepdog och valparna har fått hennes färger medan ansiktena påminner mer om en Golden Retriever.

Det ser i alla fall ut att lösa sig då det gäller att bli av med valparna, tre stycken är redan borttingade och när de är ca två månader kommer de att få nya hem. De flesta vill ha hanhundar och av de fem valparna så är fyra hanhundar, så där hade vi lite tur.

Inga kommentarer: