lördag, februari 16, 2008

V75 på Axvalla 080216

Hitintills i år har det varit blandade framgångar. V75 är ett spel där man inte kan räkna med vinst varje vecka eller varje månad. Det gäller bara att vara konsekvent, att våga och att gå emot strömmen.

Någon eller några gånger per år trillar den in och då rasslar det till i ”utbetalningsluckan”.

Så här i förväg ser det ut som att det skall bli en favoritbetonad rad.

Men vi skall ha klart för oss att det inte är speciellt lätt att bara gå ut och vinna tre, fyra eller fem V75-lopp på beställning. Vad jag kommer ihåg på rak arm så är det bara tre kuskar som vunnit fyra lopp på V75. Jag tror att Lasse Lindberg var den förste. Rätta mig om jag har fel.

I onsdags, på Valla, så brände Björn Goop tre ”klara”. Inga trä´n växer tll himlen.
Örjan Kihlström och Torbjörn Jansson har ännu inte vunnit något V75 lopp i år. Båda har några hyfsade uppsittningar som har kapacitet att vinna lopp med rätt resa.
Jag säger bara – se upp. Har jag fel så finns det väl en och annan som kan glädja sig åt det också. I det här gamet, liksom i livet i övrigt, får man bjuda på sig själv.
Bilden på Örjan och Arnie Somolli är tagen av Aftonbladet

Lite om mina idéer, lopp för lopp.
Avd 1. Omgången inleds med silverdivisionen. Klar favorit är 5 First On Line Sec, vilket inte är helt omotiverat efter de lopp han gjort. Förhoppningsvis blir det körning om spetsen, 1 Maid For Tag med Torbjörn Jansson i jollen släpper inte ledningen frivilligt, här körs det så länge lampan lyser. I mitt scenario så spurtar 10 Barfine Player ner hela gänget över upploppet.

Avd 2. Enligt experterna så skall det stå mellan 6 Early Launcher och 2 Kan Du Candy. Jag hoppas på samma scenario här som i den första avdelningen. Tokkörning från början i jakt på ledningen och Örjan smyger med, viker ut 150 kvar och bara vinner med 1 Tout Aubiose. Jag utfärdar dock en varning för 9 Ninia De Mortree som också kan profitera på ett överpacat lopp.

Avd 3. Gulddivisionen är heltäckt med fyra. 8 Acclaim, 5 Finders Keepers, 4 Spring Ray och 7 Persos Yankee. Löpningsförloppet avgör vem som vinner – fördel Acclaim dock.

Avd 4. Stolopp med voltstart är väl inte de bästa förutsättningarna för flera av deltagarna. Jag tror att Åke Svanstedt kan runda hela gänget med 11 Greenhill´s Daisy. Men det finns flera motbud och skall man nämna några så är det i första hand 5 Kristina Bore, 6 Empress Guvijo, 8 Komloss, 9 Trigger Bris, 10 Vispa och 12 Simb Kendal. Nu har jag nämnt halva fältet men är ändå inte säker på att jag ringat in vinnaren.

Avd 5. Här kommer det ut ett antal orutinerade hästar och det är voltstart som gäller. 5 King Av Spader har startat under samma förutsättningar vid två tillfällen så varför skulle han inte vinna den här gången? Det är galopp emot, felfri vinner han lätt.
Motspel är 1 Warlord Boko, 8 Dansör Pellini, 9 Domino Eson och 10 Grandmother Lilly.
King Av Spader kan vara ett spikbud.

Avd 6. Här kommer årets derbyvinnare ut. 4 Quarcio Du Chene bara vinner. Det här är dagens bästa spik enligt min uppfattning.

Avd 7. Fyra hästar höjer sig över mängden. 4 Verdi Sund, 7 Staro Allentown, 9 Alvena Liston och 12 Min Narkissos är de jag tänker på. En superrysare kan möjligen 11 Staro Yes vara, men då måste det stämma till 110 %. Jag tror distansen gynnar 12 Min Narkissos men han vinner inte loppet enbart på styrka, det behövs en speed också. Varför inte 4 Verdi Sund igen?

Inga kommentarer: