fredag, februari 08, 2008

V75 på Jägersro den 9 februari


Då var det dags för nya lopp och nya chanser. Jägersro i Malmö bjuder upp till V75 den här veckan. Det finns inga riktigt tunga dunderfavoriter att luta sig mot. Tipsexperterna verkar dock vara eniga när det gäller tipsen. Det kan nog bli en hyfsad utdelning även om en eller två favoriter vinner. Det gäller ju också att få med eventuella skrällar.

Lite om mina idéer, lopp för lopp.

Avd 1. Här blir 1 Toulouse klar favorit. Det är väl risk för ledning från start till mål, men större favoriter än den här har fallit. 6 Flash Coger kanske kan lura favoriten på ledningen från sitt springspår. 7 Power Nap och 8 Candle of Darkness är förstahands garderingarna.
4 Slam kanske man inte heller skall räkna bort, han är nog gynnad av distansen.
Min vinnare är Toulouse och jag har ännu inte bestämt mig om jag skall gardera eller inte. Det lutar åt gardering….

Avd 2. Min vinnare i avdelning 2 heter 1 Westside Photo, han tar säkert ledningen och sedan är det hästen att slå. Stallet anser att det är omgångens bästa chans. Det kan faktiskt vara ett spikförslag. Annars är 5 Sir Bobby Brown (distansgynnad), 8 Dame Ohrly, 2 Super Tvinda, och 4 Finnish Flyer de främsta hoten.

Avd 3. Gulddivisionen tycker jag skall vara låst med streck för 7 Triton Sund, 6 Skogans Joker och 4 Spring Ray.

Avd 4. Lärlingslopp med bara ston brukar vara skrälltillställningar. Men den här gången väljer jag att spika. 3 Ninotchka är normalt överlägsen motståndet och Michael Larsson är en bra kusk.

Avd 5. Här följer ett nytt stolopp och 10 Larome verkar bli streckfavorit. Det är nog en favorit i fara med tanke på utgångsläget. 2 Wakeup Call, 5 Scorpion´s Winner och 1 Nina De Mortree är de naturliga motdragen. Det fordras högt tempo i loppet för att Larome skall komma in i bilden. Risken är uppenbar att någon kan få trolla bort ett varv eller mer. Det kan löna sig att gardera. Värt att notera är kanske att Jesper Svensson tippat sig själv etta med 6 Basnäs Chessie!

Avd 6. Tipsnicken ger jag till 7 Golden Haro. Han sitter troligen i ledningen efter 100 meter och sedan kan det bli svårt att rå på honom. Motstånd saknas dock inte. 1 Staro Yodel, 5 Cadeu K och 4 Action Dot bör finnas med på en seriös kupong. Jag hissar också varningsflagg för 6 Master Växus.

Avd 7. 10 Fortune Access står hårt inne i loppet. Uppanmäld och bakspår kräver något över det vanliga. Jag köper inte denna favorit rakt av. Min vinnare får bli 6 Shiburre. Garderingar i första hand är 10 Fortune Access, 4 Andaloux, och 3 Olly Lane. Fidusar är 12 Matrix Reloaded och 8 Gill Star. Tidigare nämnde Jesper Nilsson har i detta lopp tippat sig vinnare med 5 Prince Valliant. Det verkar ju vara fel årstid i Sverige för solsting men…..

Den som är intresserad av trav har säkert läst att Åke Svanstedt bestämt sig för att ta betalt för tipsservicen, vilket fick Micke Nybrink att fara i taket. Det måste väl vara upp till Åke att bestämma hur han vill sköta sitt företag.
För min del så är de gånger jag haft någon fördel av kusk- eller tränartips lätt räknade. Däremot har man gått på flera minor när de legat lågt. En del tränare/kuskar har chans med allt de startar medan andra ”har svårt att bedöma motståndet”, etc.

Inga kommentarer: